Publicerad: 2008-12-15

Pressinbjudan: Invigning av The Umeå Nebula

NYHET Tid: torsdag 18 december kl 14:00Plats: Designhögskolan, Östra Strandgatan 30, Umeå

Rektor Bengt Palmgren hälsar välkommen Mikael Adsenius, direktör Statens konstråd, inleder Jörgen Nilsson, projektledare, talar om bakgrunden till konstprojektet Konstnären Jone Kvie berättar om The Umeå Nebula Därefter inviger Klas Dahlberg från Balticgruppen konstverket
Efter invigningen bjuder designhögskolan på glögg och musik

Jone Kvie har till Designhögskolan i Umeå gjort den konstnärliga gestaltningen The Umeå Nebula. I den nya byggnadens foajé svävar två spegelblanka objekt, prydda med studsbollar i olika färger. Konstnären har för de två skulpturerna utgått från teleskopbilder av nebulosor, men de kan även associeras till märkliga organismer och expanderande materia. Konstskribenten Anna Johansson skriver hur:
”Jone Kvies konstnärliga praktik präglas av ett utforskande av skulpturens möjligheter. Inspiration hämtar han från universum, eller från fenomen och företeelser som är synonyma med alltings början och alltings slut. The Umeå Nebula är med fantasins tillåtelse en gestaltning av stadens eller platsens begynnelse men också en påminnelse om processer som kommer att fortgå, långt efter att vi själva fallit i glömska.”

Jone Kvie är född 1971 i Stavanger, Norge. Han bor och arbetar i Malmö och Vitaby.

Pressbilder: www.statenskonstrad.se under press. För mer information kontakta:
Jörgen Nilsson, projektledare Statens konstråd, tel 0705-76 34 42

The Umeå Nebula © Jone Kvie/2008