Publicerad: 2017-05-23

Pressinbjudan: Presentation av IQs rapport ”Berusningsdrickande i studentlivet”

NYHET Måndag 29 maj presenterar IQ rapporten Berusningsdrickande i studentlivet. Rapporten är baserad på en studie där över 600 studenters berusningsnivåer vid åtta fester arrangerade av studentkårer vid svenska universitet har undersökts.

Deltagarna har även besvarat ett screeningformulär som visar att många studenter har alkoholvanor som innebär risk för fysiska, psykiska eller sociala skador.

Rapporten besvarar frågeställningar som:• Vilken är den genomsnittliga berusningsnivån bland studenter på fester arrangeradeav studentkårer och nationer?• Hur stor andel studenter rapporterar ett riskbruk?
• Vilka faktorer förklarar en högre berusningsnivå bland vissa studenter?

Juan-Pablo Roa, IQs vd, presenterar rapporten tillsammans med Natalie Durbeej, med. dr. och forskare från STAD (Stockholm förebygger alkohol- och drogproblem). Därefter inleds ett panelsamtal där Hanna Norberg, studiesocialt ansvarig vid Umeå
Naturvetar- och teknologkår, Jeanette Lundberg från Studentcentrum/Studenthälsan vid Umeå universitet, Juan-Pablo Roa och Natalie Durbeej diskuterar rapportens resultat.

Tid: måndag 29 maj klockan 11.30 – 12.45Plats: Hörsal C, Lindellhallen, Umeå Universitet
Webbsändning: Rapportsläppet kommer även att sändas live via videolänk. Videolänken kommer att vara tillgänglig från och med morgonen den 29 maj via iq.se.

För mer information, kontakta:

Mats MehlbergPressekreterare IQMobil: 070-916 06 71
E-post: mats@iq.se