Publicerad: 2003-10-15

Presskonferens om nya mätningar och resultat i Betulaprojektet

NYHET Presskonferens med anledning av den nya testomgången i Betulaprojektet.

Datum: Fredag 17/10
Tid: 13.00
Plats: Norrlandsgatan 18 B, Betula

Välkommen till presskonferens med anledning av den nya testomgången i Betulaprojektet. Projektledare Lars-Göran Nilsson svarar på frågor och berättar om nya resultat från Betula. Bland annat har man kunnat se att:

• kvinnor har bättre minne än män.
  • Ginko-biloba inte har någon effekt på minnet.
  • de personer som försämras i minnesprestation över tid har annan aktivitet i hjärnan än de som har en stabil minnesprestation över tid.

Syftet med projektet är bland annat att studera utvecklingen av minne och hälsa i vuxenliv och hög ålder, att finna tidiga tecken på demens och att hitta riskfaktorer för demens.

Betula projektet startade 1988 med deltagande av 1 000 umeåbor i åldrarna 35, 40, 45, ….80 år, med 100 personer i var och en av de 10 åldersgrupperna. Dessa personer testades igen 1993 och 1998. Vid dessa två tillfällen inkluderades ytterligare tre lika stora stickprov av umeåbor, i samma åldrar. Nu är det åter dags för nya test.

Information om Betula finns på adressen:
www.psy.umu.se/memory/Betula.html

För mer information, kontakta:

Professor Lars-Göran Nilsson,Psykologiska institutionen,Stockholms universitet106 91 StockholmTel: 08-16 39 40Fax: 08-15 93 42
E-post: lgn@psychology.su.se

Redaktör: Anna-Karin Boström