Publicerad: 2018-09-20

Prinsbesök inspirerade till entreprenörskap

NYHET I går, onsdag besökte Prins Daniels Fellowship Umeå universitet för att inspirera studenter till entreprenörskap. Utöver prins Daniel Westling själv medverkade entreprenörerna Jonas Nordlander, Gunilla von Platen och Saeid Esmaeilzadeh som fick berätta om sina erfarenheter av att driva företag.

Prins Daniels Fellowship besöker Umeå universitet

– Vi är här i dag för att inspirera unga att se entreprenörskap som en framtida väg. Tanken är att försöka sänka trösklarna genom det goda exemplet, att låta unga få träffa framgångsrika entreprenörer som får dela med sig av sina framgångsrecept och motgångar, säger Daniel Westling.

Prins Daniels Fellowship är ett samarbete mellan Prins Daniel, Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) samt framstående entreprenörer och företagsledare. Projektet initierades som ett svar på att många unga avstår från att starta företag på grund av rädslan för att misslyckas. Visionen är att bidra till en mer gynnsam kultur för entreprenörskap och en tillåtande attityd till risktagande och misslyckande. Målsättningen är att fler unga ska våga ta steget att starta eget och att främja utveckling och tillväxt hos unga entreprenörer.

Vid besöket på Umeå universitet genomfördes ett antal aktiviteter som seminarier och rundabordssamtal där unga fick ställa sina egna frågor och diskutera med entreprenörerna.

Vilka tips ger då prins Daniel till de unga som är intresserade av företagande och entreprenörskap.

– Det är bra att ha en mentor att bolla idéer med och för att slippa göra misstag. Det är också viktigt att hitta kompisar som kan komplettera med kompetens inom områden där man själv har brister. Ett tredje tips är att inte sitta för länge med utveckling av sina produkter utan att gå ut och testa tidigt för att se om man är på rätt väg, säger Daniel Westling.

I projektet Prins Daniels Fellowship ingår ett mentorprogram för unga entreprenörer och besök på gymnasieskolor samt högskolor och universitet där kända entreprenörer tillsammans med Prins Daniel låter unga vara med i diskussionen om entreprenörskap. Projektet anordnar också ett nätverksbyggande event varje år, Prins Daniels entreprenörsdag.

Text: Mattias Mitz