Publicerad: 2009-06-02

Prisregn över Designhögskolan

NYHET Två examensarbeten som genomförts av studenter vid Designhögskolan, Umeå universitet, kommer i morgon att få ta emot nationellt betydelsefulla designpriser. Det är företagen Myra Industriell Design och Idesign som i år ger sina priser till studenter på Designhögskolan.

– Det är fantastiskt roligt att våra studenter inte bara blir uppmärksammade internationellt utan nu också av nationella designföretag. Priserna kommer att ha stor betydelse för studenternas framtida karriär, säger Tapio Alakörkkö, prefekt vid Designhögskolan.

För trettonde året delar Myra Industriell Design ut en Guldmyra. I år kommer den gå till det mest väl utförda examensarbetet på masterutbildningen vid Designhögskolan, Umeå universitet. Priset ska bidra till att uppmärksamma väl genomförda industridesignprojekt och lyfta fram projekt som ligger väl i tiden. Guldmyran står för ”mod, skaparglädje, funktionellt nytänkande, miljöhänsyn samt en lagom dos av ödmjukhet”. Juryn består av yrkesverksamma industridesigner på Myra Industriell Design. Priset består av en Guldmyra i 24 karat, tillverkad av den internationellt erkände silverkonstnären Olle Olsson i Stockholm, samt ett diplom och en prissumma. Utdelning av Guldmyran sker av Myras VD, Stina Juhlin.

Idesign delar årligen ut ett stipendium till bästa examensarbete för att stimulera väl planerade och genomförda projekt. Företaget har fått in över 25 bidrag från talangfulla studenter från designhögskolorna i Stockholm, Lund, Göteborg och Umeå. I år går priset till en av årets avgångsstudenter från Designhögskolan, Umeå universitet. Idesign belönar studenter som visar upp förmåga att förstå helheten i projektet och överföra detta till humana produkter som tillför nytta för slutanvändaren. Bedömningskriterierna är bland annat estetik, nytta, funktion och nytänkande. Vinnaren av Idesignpriset får 10 000 kronor som ska gå till en förkovrande studieresa samt möjlighet att fortsätta utveckla sitt projekt i form av "Rapid Prototyp"-modeller i företagets 3D-plotter till ett värde av 10 000 kronor. Dessutom bjuds vinnaren in till Idesigns kontor på Långholmen i Stockholm. Priset utdelas av Jenny Fossum på Idesign.

Myra Industriell Design AB

Produkter utformade av Myra Industriell Design finns i de flesta svenska hem, sjukhus och industrimiljöer och påverkar de flesta svenskar på något sätt varje dag. Telefoner, mamografiutrustning, värmekameror, porslin, ambulanser och handikapputrustning är exempel på produkter som Myra varit med och utvecklat. Myra utsågs till vinnare av Stora Designpriset 2008.
www.myradesign.se

Idesign

Idesign är ett mindre industridesignkontor som arbetar i ett brett fält för svensk och internationell industri där ergonomi och estetik paras till en attraktiv helhet. Arbetsområden är bl.a. tåg, arbetsstolar, outdoor- och konsumentprodukter.
www.idesign.se

Tid: Onsdagen den 3 juni kl 17.00 vid invigningen av Designhögskolans examensutställning.
Plats: Designhögskolan, Östra Strandgatan 30, Umeå.
Karta finns på: http://www.dh.umu.se/default.asp?ML=10478

Mer information om examensutställning och den internationella konferensen ID Design Talks, som pågår den 3-4 juni finns på:

För ytterligare information, kontakta: Tapio Alakörkkö, prefekt vid Designhögskolan Telefon: 090-786 98 35, 073-620 51 51
E-post: Tapio.Alakorkko@dh.umu.se Stina Juhlin, VD, Myra Industriell Design AB Telefon: 0708-641 405
E-post: stina@myradesign.se

Jenny Fossum, industridesigner, Idesign Telefon: 08-84 04 00, 070-748 97 87