Publicerad: 2006-04-12

Professor Gunnar Kulldorff blir hedersdoktor i Litauen

NYHET Gunnar Kulldorff, professor emeritus i matematisk statistik vid Umeå universitet, har utsetts till hedersdoktor vid Vilnius universitet i Litauen.

Senaten vid Vilnius universitet har i år utsett två hedersdoktorer som kommer att promoveras vid en ceremoni den 5 maj i universitetskyrkan St. John i Vilnius. Hedrandet av professor Gunnar Kulldorff motiveras med hans internationella meriter inom den statistiska vetenskapen och hans insatser för statistisk utbildning och forskning vid Vilnius universitet och i de baltiska länderna.

Gunnar Kulldorff blev professor i statistik vid Umeå universitet 1965 och fick nästa år professuren i matematisk statistik. Han pensionerades 1993 men har därefter fortsatt med vetenskapliga aktiviteter, bl.a. ett omfattande samarbete med kollegor och forskarstuderande i Estland, Lettland, Litauen, Rumänien och Ukraina. Före pensioneringen hade han under 15 år centrala förtroendeuppdrag i statistikernas internationella organisation International Statistical Institute, bl.a. som president 1989-1991. Gunnar Kulldorff besökte för första gången de baltiska länderna 1991, strax efter att länderna förklarats självständiga. Sedan dess har ett intensivt samarbete pågått mellan Umeå universitet och baltiska universitet, bl.a. i form av ett hundratal månadslånga doktorand- och forskarbesök i Umeå sedan 1992 och årliga baltisk-nordiska konferenser i surveystatistik sedan 1997.

För ytterligare information, kontakta: Gunnar Kulldorff, professor emeritus i matematisk statistik Telefon: 090-786 52 24
E-post: gunnar@matstat.umu.se

Redaktör: Karin Wikman