Publicerad: 2004-10-13

Programledare möter forskare i samtal om mediabilder

NYHET Jonas Franksson, programledare för CP-magasinet, besöker Umeå universitet. Tisdagen 19 oktober möter han medieforskaren Karin Ljuslinder i ett samtal om hur funktionshindrade presenteras i Sveriges Television.

CP-magasinet sändes i Sveriges Television våren 2004. Två år tidigare lade Karin Ljuslinder fram sin avhandling "På nära håll är ingen normal", som handlade om hur funktionshinder och handikapp har presenterats i Sveriges Television från dess start 1956 fram till år 2000.

Karin Ljuslinder och programledaren Jonas Franksson möttes i maj när de höll var sitt föredrag i Stockholm.
–  Jag blev direkt nyfiken på CP-magasinet, säger Karin Ljuslinder.

Under sommaren har hon analyserat programserien och studerat den i förhållande till resultaten i sin avhandling. På tisdag möts de båda i ett öppet samtal om mediabilder av funktionshinder. Jonas Franksson kommer att berätta om bakgrunden till programmet, avsikter och ambitioner, vilka svårigheter man stött på under resans gång och inte minst om tittarnas reaktioner.

Allmänhet, studenter och medier bjuds in att delta.

Tid: kl. 13–15
Plats: Umeå universitet, Humanisthuset, Sal B206

Arrangörer: Institutionen för kultur och medier och Centrum för handikappvetenskap vid Umeå universitet

Redaktör: Helena Vejbrink