Publicerad: 2007-10-23

Projekt Ålidhem visar idéer för boende och allmänhet

NYHET Under året arbetar studenter vid Konsthögskolan med olika konstnärliga projekt i stadsdelen Ålidhem. Nu på fredag den 26 oktober visar Projekt Ålidhem sina idéer för allmänheten, genom presentationer och en utställning inne på Ålidhem centrum.

Inom Projekt Ålidhem arbetar studenter vid Konsthögskolan med att gestalta platser, miljöer eller ämnen i stadsdelen Ålidhem. Projekt Ålidhem innebär realiserade konstverk, men handlar framför allt om att skapa en dialog med de boende, där varje deltagande student och hela skolan bidrar med kompetens – ett unikt perspektiv och förhållningssätt.

Välkommen på fredag den 26 oktober: 12:00 Pressvisning 13:00 Vernissage 15:00 Individuella presentationer av projekten Utställningen pågår 26 oktober till 2 november.
Öppettider: kl 13-19

Deltagande studenter: Ylva Trapp Therese Johansson Per-Arne Sträng Nils-Johan Sjöquist Nguyen Thi Bich Thuy Martina Wolgast Mariel Rosendahl Lina Palmqvist Lars Hedelin
Frida Krohn

Hemsida: www.projektalidhem.se

Projekt Ålidhem förlägger inte bara verken till Ålidhem, utan all aktivitet: seminarier, föreläsningar och workshops. Det är diskussionen med alla boende, genom hela processen och även efter, som är det centrala. Som en del av universitetet arbetar Projekt Ålidhem med forskning och utveckling. Forskning i betydelsen att processen är öppen i sitt resultat, en förutsättning för att kunna skapa någonting nytt. Utveckling i betydelsen att projektet jobbar interaktivt med kontexten och publiken. ”Vi ser detta som ett pilotprojekt för framtiden. Vi tror att detta kan leda till nya upplevelser för alla inblandade. Vi vill visa konstens potential bredvid "utsmyckning". Vi hoppas väcka nyfikenhet och intresse för konstens alla sidor och möjligheter.”

Redaktör: Helena Vejbrink