Publicerad: 2017-10-10

Proteinet som hindrar bladlöss från att dricka saft

NYHET Forskare från Umeå universitet och Wageningen universitet i Nederländerna har upptäckt ett sätt som växter naturligt använder för att försvara sig mot bladlöss. De kan producera ett protein som hindrar bladlössen från att ta för sig av växtens goda, det vill säga dess ”sockersaft”. Resultaten publiceras i tidskriften the Plant Cell.

Bladlus med sugsnabel i floemkärl. Skiss: Karen Kloth

Under sin doktorandtid i Wageningen studerade forskaren Karen Kloth bladlössens sugbeteende på olika varianter av modellväxten Arabidopsis thaliana, insamlade från 350 olika platser på norra halvklotet. För detta ändamål utvecklade nederländska forskare en videoplattform. Med videokamera följdes bladlössens rörelser och man mätte hur ofta lössen stack in sugsnabeln för att dricka av växtens söta cellinnehåll.

På vissa växter gjorde bladlössen endast korta penetreringar och sög nästan inte upp någon ”sockersaft”. Det här beteendet var korrelerat med en specifik gen som kodade för ett okänt protein. På Umeå Plant Science Centre, UPSC, vid Umeå Universitet undersökte forskarna därefter var proteinet befinner sig i växterna. Man överförde en fluorescerande variant av proteinet in i växterna och kunde se att det sitter längs kanterna av de rör som transporterar sockersaft, så kallade floemkärl.

Videoplattform med bladlöss. Foto: Karen Kloth

Man kunde också se att om proteinet finns i växterna får bladlössen färre avkommor. Under varma förhållanden producerar växterna mer protein, då påverkas bladlössen mer och växterna bildar fler frön.

– Vi spekulerar i att problemet för bladlössen kanske är att proteinet täpper igen deras sugsnabel, säger Karen Kloth, i dag postdoktor på institutionen för fysiologisk botanik vid Umeå universitet.

Försvarsmekanismer mot bladlöss är av intresse för växtförädlingsföretag som försöker få fram växter som inte kräver kemiska bekämpningsmedel för att hålla bladlössen i schack.

De nya rönen är publicerade i tidskriften The Plant Cell.

Läs den vetenskapliga artikeln

Video- och fotomaterial:

Video 1 Plant (open access)

Video 2 Plant (open access)

Högupplöst pressbild. Foto: Karen Kloth

För mer information, kontakta gärna:

Karen Kloth, Institutionen för fysiologisk botanikTelefon: 090-786 54 94
E-post: karen.kloth@umu.se