Publicerad: 2015-11-27

Provsvar vid höstens högskoleprov underkänns

NYHET Sannolikheten att ”hjälp av otillåtna hjälpmedel” använts vid högskoleprovet den 24 oktober 2015 gör att Universitets- och högskolerådet (UHR) underkänner 42 provsvar.

Drygt 70 000 anmälde sig till höstens prov varav 60 000 genomförde provet. Av dessa visade 42 personers provsvar identiska mönster. En dialog förs nu om hur och vilka åtgärder man i framtiden ska vidta för att motverka fusk vid högskoleprovet där UHR lyfter fram fyra förslag.

Högskoleprovet skapas till största delen vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet. En mindre del av provet konstrueras i Göteborg.

Per-Erik Lyrén är projektledare för utvecklingen av Högskoleprovet vid institutionen. Han anser att UHRs beslut är en viktig markering om att det inte är okej att tränga sig före i urvalskön genom att använda otillåtna metoder.
– Vi som jobbar med utvecklingen av provet är så klart mycket nöjda över att UHR visar handlingskraft genom att vidta dessa åtgärder för att stävja fusk i samband med provet. Vi har jobbat intensivt och nära UHR i denna fråga med rådgivning och analyser, säger Per-Erik Lyrén.

För att följa upp signaler om eventuellt fusk följde ett intensivt arbete vid institutionen.
– På uppdrag av UHR har vi kört analytiska metoder i flera veckor för att försöka upptäcka och vara säkra på att det fanns ett visst återkommande mönster i flera provsvar, säger Luis Cobian, systemansvarig för Högskoleprovet.

De personer som inte får något resultat från höstens högskoleprov erbjuds möjlighet att göra ett omprov den 12 december 2015.

Läs också UHR:s pressmeddelande:  "Drygt 40 högskoleprovsdeltagare får inget resultat"

Mera information:

Universitets- och högskolerådetStudera.nu Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Redaktör: Maja Bonta