Publicerad: 2012-01-25

Psykologisk salong på Pub Freja den 2 februari

NYHET Nästa torsdag är det åter dags för det populära arrangemanget Psykologisk salong i Umeå. Kvällens tre gäster kommer att prata om att kunna lyssna, visa medkänsla och ge feedback, och hur det är att vara överkänslig för dofter och buller. Arrangör är institutionen för psykologi vid Umeå universitet.

Första gången Psykologisk salong arrangerades blev det minst sagt succé. Mitt i julruschen lockades närmare 200 personer till Norrlandsoperan för att lära sig mer om hur vi människor beter oss, tänker och känner.
– Allt talar för att fler kommer denna gång, och det är förstås jättekul om det blir så, säger Mattias Lundberg, initiativtagare och värd för det talkshow-inspirerade arrangemanget.

På grund av premiärens stora publiktillströmning har arrangörerna valt att byta lokal. Denna gång är det Pub Freja i Umeå folkets hus som gäller. Att de populärvetenskapliga kvällspassen hålls i en kulturell miljö under avslappnade former är ett medvetet val, menar Mattias Lundberg.
– Vi vill skapa en trevlig mötesplats där personer som är intresserade av psykologi kan träffas och umgås, och på samma gång få ny spännande kunskap om ämnet.

På torsdag kl. 18.30–21.00 finns chansen att lyssna på tre intressanta gäster:

Steven Nordin är forskare vid institutionen för psykologi, Umeå universitet. Han undersöker bland annat om förändringar i luktsinnet kan användas för att tidigt upptäcka demens, och varför gravida kvinnor känner avsmak för viss mat.

I fokus för hans forskning är personer med särskild miljökänslighet, som ofta får svåra symtom när de utsätts för dofter, buller, ”sjuka hus” eller elektromagnetiska fält. Han har undersökt hur vanligt det är med doftkänslighet och sjuka hus-syndromet, vilka symtomen är, hur det är att leva med dessa besvär samt möjliga orsaker till överkänsligheterna.

Se intervjun med Steven Nordin under Psykologisk salong

Anja Kontor har arbetat med flera framgångsrika produktioner inom både SVT, SR och TV4. Efter sina 27 år i tv och radio har hon en bred erfarenhet av både lättsamma och tunga program, och har levererat allt från nyheter, dokumentärer till underhållningsprogram. Hon hyllas för sin förmåga att lyssna och vara deltagande i samtal, och kan till synes ledigt och lätt skapa förtroende under ständig tidspress. Vilka psykologiska kunskaper krävs för detta? (Foto Anja Kontor: SVT Press).

Avraham N. Kluger är professor i psykologi vid The Jerusalem School of Business Administration, The Hebrew University of Jerusalem. Han har under de senaste decennierna bedrivit världsledande och banbrytande forskning kring feedback och dess destruktiva inverkan på prestationer, relationer och välbefinnande. Han har utvecklat alternativa metoder för prestationsutveckling, och är för närvarande aktuell med ett stort forskningsprojekt som handlar om att kartlägga effekten av olika former av lyssnande.

Psykologisk salong är gratis och öppet för alla, och anmälan är inte nödvändig. Just nu finns planer för ytterligare två salonger under våren, och syftet med serien är bland annat att öka institutionens samverkan med övriga samhället.

Under kvällen underhåller John Ågren.

Välkomna!

För mer information:

Mattias Lundberg, institutionen för psykologi, Umeå universitet Telefon: 070-315 4078,
E-post: mattias.lundberg@psy.umu.se

Redaktör: Camilla Bergvall