Publicerad: 2014-10-17

Rafael Lozano-Hemmer / A Draft of Shadows

NYHET Robotstyrt ljus, radiovågor, rörelsesensorer, animeringar i realtid och platsspecifika ljud; Rafael Lozano-Hemmers storskaliga installationer har visats på flera av världen främsta konstinstitutioner och biennaler. På söndag 2 november kl 14:00 öppnar Bildmuseet konstnärens första separatutställning i Skandinavien.

Välkommen till pressvisning på torsdag 30 november kl 10:00. Rafael Lozano-Hemmer medverkar och ger en presentation av sin utställning.

Rafael Lozano-Hemmer är framför allt känd för sina storskaliga interaktiva verk i stadsmiljöer. A Draft of Shadows visar tre interaktiva verk som tillsammans upptar Bildmuseets två översta våningsplan. Influerad av fantasmagori och det karnevaleska använder han sig av den avancerade teknologi som omger oss i dagens samhälle. Som besökare bjuds du in att vara medskapare. Med hjälp av dina rörelser och hjärtslag får verken ett eget liv bortom konstnärens kontroll.

I Pulse Room blinkar ett hav av glödlampor i takt med besökarnas puls och Frequency and Volume är en lekfull ljudinstallation som besökaren påverkar med sin egen skugga. Utställningens tredje installation, The Year’s Midnight, låter betraktaren se vit rök stiga ur sin egen blick. Utställningens titel, A Draft of Shadows, anspelar på Octavio Paz diktsamling med samma namn.

Rafael Lozano-Hemmer (f. 1967, Mexico City) bor och verkar i Montreal, Canada. Hans verk har visats på biennaler i Sydney, Liverpool, Shanghai, Istanbul, Sevilla, Seoul, Havanna och New Orleans, och finns i samlingar på bland annat Museum of Modern Art i New York och Tate Modern i London. 1999 genomförde Lozano-Hemmer den uppmärksammade Vectorial Elevation, då över 800 000 människor deltog via Internet och skapade ljusformationer på himlen över Zocalotorget i Mexico City. Han representerade Mexiko på Venedigbiennalen 2007 och utförde platsspecifika verk för Guggenheims 50-årsjubiléum 2009 och vinterolympiaden i Vancouver 2010.

Vid pressvisningen 30 oktober presenteras ytterligare två utställningar som öppnar på Bildmuseet 2 november: Campanas / Woods och Anders Sunna / Area Infected. Konstnärerna medverkar.

Utställningen Rafael Lozano-Hemmer / A Draft of Shadows är producerad av Bildmuseet och visas 2 november 2014 – 3 maj 2015. Tack till Barbro Osher Pro Suecia Foundation och Spanska ambassaden i Stockholm.

För tillgång till pressbilder, tid för intervju etc., kontakta presskommunikatör Helena Vejbrink.

För ytterligare information om utställningen, kontakta gärna

Cecilia Andersson, museiintendent Bildmuseet
cecilia.andersson@bildmuseet.umu.se