Publicerad: 2016-11-24

Räkmacka för 80 nyfikna ingenjörsstudenter

NYHET Den 9 november möttes 80 ingenjörsstudenter och 6 ingenjörer från Umeå och Örnsköldsvik på mötesplats Räkmacka för att lära känna varandra och se vilka möjligheter det finns till arbete i regionen efter examen.

Syftet med Räkmacka är att matcha studenternas kompetens med näringslivets och samhällets behov, för att bidra till en hållbar och ännu starkare region. Den första Räkmackan arrangerades i februari 2011 och sen dess har mer än 2100 studenter och över 140 företag och organisationer fått chansen att lära känna varandra närmare.

Den här gången låg fokus på byggteknik och energiteknik, och studenter från programmen för byggteknik respektive civilingenjörs- och högskoleingenjörsprogrammen i energiteknik mötte ingenjörer från Umeå och Örnsköldsvik, som tidigare studerat vid Umeå universitet. Medverkande var TM konsult i Örnsköldsvik, Martinsons, Umia, Umeå Energi, WSP Group samt Örnsköldsviks och Nordmalings kommuner.

Julia Flink, projektör/konstruktör från WSP Group, var en av de som föreläste och träffade studenterna. Hon började jobba på WSP i mars 2016 – en månad efter examen.
— Jag läste en tilläggskurs som heter Introduktion till ingenjörsarbete, där det ingick möten med tre företag. När jag fick veta att WSP jobbade med bland annat energieffektivisering kände jag att det var det jag ville jobba med. Jag skickade in en intresseanmälan och blev anställd, berättar Julia Flink.

Julia Flink tycker att Räkmacka är ett bra sätt för studenter och näringsliv att mötas.
— Det finns så många vägar att gå efter utbildningen, och Räkmacka ger en inblick i flera olika företag och vad man kan jobba med.

Per Lindahl, kontorschef och projektledare, deltog i Räkmacka som representant för TM Konsult i Örnsköldsvik.
— Det är viktigt för oss att möta studenter, höra vad de har för förväntningar på sina yrkesval och se hur de reagerar på den verklighet vi målar upp av arbetslivet. Vi vill vara ett naturligt val för studenterna när de söker praktikplats och arbete efter skoltiden. Vi tror att vi kan locka till oss studenterna genom att visa upp vårt familjära företag med trygga norrländska rötter, säger Per Lindahl.

André Ruth, koncernstrateg och ägare på Umia, var också med på Räkmackan, och berättar att Umia är med i Räkmacka för att kunna rekrytera duktiga ingenjörer, och ge ingenjörsstudenterna en bild av vad man kan jobba med.
— Det är ett trevligt sätt att träffa intresserade studenter. Det här var andra gången vi var med. Första gången ledde det till att vi anställde tre ingenjörer.

Räkmacka drivs och arrangeras i ett samarbete mellan Umeå Näringslivsservice, Örnsköldsviks kommun, Enheten för externa relationer vid Umeå universitet, Umeå studentkår, Umeå naturvetar- och teknologkår samt Umeå Medicinska Studentkår.

Redaktör: Malin Vikström