Publicerad: 2017-06-30

Räkna med statistiker Sara Sjöstedt de Luna som prodekan

NYHET Sara Sjöstedt de Luna, professor i matematisk statistik, tillträder 1 juli som ny prodekan. Den viktigaste utbildningsfrågan som hon ser fram emot att jobba med är att säkra ett brett, relevant och ekonomiskt hållbart utbildningsutbud.

Text: Ingrid Söderbergh

Sara Sjöstedt de Luna. Foto: Mattias Pettersson

Kan du berätta lite om din bakgrund?

– Jag växte upp i Brunflo i Jämtland. År 1984 påbörjade jag matematikerlinjen vid Umeå universitet och fastnade snart för ämnet matematisk statistik. Jag fortsatte efter fyra år i Umeå med ytterligare ett års statistikstudier vid University of Manitoba i Kanada.  Sedan återvände jag till Umeå som doktorand och disputerade 1997 i matematisk statistik. Under åren som doktorand var jag anställd vid SLU och även starkt engagerad inom undervisning vilket bland annat ledde till att jag och en kollega 1993 erhöll ett pedagogiskt pris. Efter en postdoc-vistelse vid Cambridge University kom jag tillbaka till Umeå universitet som forskarassistent. År 2005 anställdes jag som lektor och är sedan 2009 professor i matematisk statistik. Min forskning fokuserar på matematisk-statistisk metodutveckling för att analysera och prediktera data med komplexa beroendestrukturer, med tillämpningar inom klimatrekonstruktion, rehabiliteringsmedicin, skog och internettjänster. Under olika tidsperioder har jag även varit involverad i administrativa uppdrag på institutionsnivå som studierektor för forskarutbildningen och biträdande prefekt, och på fakultetsnivå som ledamot i anställningskommittén, forskarutbildningskommittén samt forskarkommittén.

Vad i uppdraget som prodekan tilltalar dig?

– Det känns spännande och intressant att få vara delaktig i arbetet med att utveckla och driva vår fakultet.  Mina hittillsvarande uppdrag på institutions- och fakultetsnivå har alla varit intressanta och fokuserat på olika delar av fakultetens verksamheter. Jag ser nu fram emot att få jobba med fakultetens verksamheter ur ett bredare perspektiv.

Vad är högst prioriterat för dig att börja arbeta med som prodekan?

– Fakultetens största utmaningar de kommande åren är att trygga högkvalitativ och konkurrenskraftig utbildning och forskning. Som prodekan kommer jag att rikta mer uppmärksamhet mot utbildningsfrågor. Att sätta mig in i fakultetens verksamheter och bättre lära känna de olika institutionerna är högst prioriterat just nu.

Kommer du att ha kvar någon del forskning/undervisning?

– Ja, jag kommer att fortsätta forska på deltid tillsammans med min forskargrupp, samt delta i undervisningssammanhang.

Vad är det bästa med teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet?

– Den mångfacetterade och kreativa verksamheten och den starka kompetens som finns hos vår personal.

Vilka är dina topp tre smultronställen i/omkring Umeå?

– Gammliaskogen med dess skogsstigar som lämpar sig ypperligt för hundpromenader med vår pudel Fanny.

Cykelvägen utmed Umeälven från Umeå centrum mot Baggböle herrgård.

Vår altan hemma i trädgården, när solen lyser.

Snabba fakta

Namn: Sara Sjöstedt de Luna
Ålder: 52 år
Familj: man och två söner