Publicerad: 2023-05-29 Uppdaterad: 2023-05-31, 16:11

Ny forskning om den rättsliga regleringen av föräldraskap

NYHET Hur ett föräldraskap uppkommer låter som en okomplicerad fråga. Samtidigt är varken betydelsen av ordet förälder eller vilka som kan bli och vara föräldrar självklara, inte ens juridiskt sett. En ny avhandling från Umeå universitet undersöker hur svensk lagstiftning påverkar möjligheten till att bli förälder genom juridiskt föräldraskap eller assisterad befruktning. Forskningen visar hur inte bara förutsättningarna påverkas utan även idealen kring önskvärt föräldrablivande.

Text: Linnéa Höök

Elin Jonsson, forskare vid Juridiska institutionen, Umeå universitet disputerade i slutet av april med sin avhandling Konstruktioner av den sexuella familjen: styrning av föräldrablivande i rättslig reglering av assisterad befruktning och juridiskt föräldraskap. Avhandlingen tar sin utgångspunkt i uppkomsten av föräldraskap, både genom olika sätt att uppnå juridiskt föräldraskap och biologiskt eller genetiskt föräldraskap med hjälp av insemination och IVF. Regleringen av föräldrablivande omfattar flera rättsområden och har genomgått stora förändringar över tid. Tidigare fanns till exempel stora skillnader mellan möjligheterna till adoption och assisterad befruktning då sambor inte kunde adoptera och ensamstående inte kunde erbjudas assisterad befruktning inom svensk hälso- och sjukvård.

–Samtidigt som lagstiftningen genomgått stora förändringar de senaste decennierna, har jag i det här projektet också intresserat mig för de mönster och ideal i relation till uppkomst och rättsligt erkännande av föräldraskap som har varit bestående. Till dessa hör aspekter som handlar om kön, sexualitet och familjeform. De framstår som påtagliga i relation till den rättsliga regleringen men har på föräldraskapsrättens område inte uppmärksammats i någon direkt utsträckning förut, säger Elin Jonsson

Regleringen påverkar vilka som uppfattas som önskvärda föräldrar

Det övergripande syftet är att undersöka hur föräldrablivande styrs och konstrueras. Det inkluderar både de rättsliga konsekvenserna och möjliga föräldraskap som social konstruktion. Genom att undersöka vilka gränser som dras för att bli förälder och hur ideal och förståelser knutna till regleringen av föräldrablivande skapas inom rättssystemet, uppmärksammas hur rätten utövar makt bland annat genom att påverka vilka som uppfattas som önskvärda föräldrar.

– Ett exempel på detta är att sambor i en parrelation har närmare till hands än personer som bor ihop som nära vänner att betraktas som möjliga föräldrar, av såväl den rättsliga regleringen som av omgivningen i övrigt. Vidare kan ett barn bara ha två rättsliga föräldrar, trots att många barn även växer upp med bonusföräldrar.

Mångfalden speglas inte i regelverken

Forskningen visar att de regler som omger föräldraskap inte stämmer överens med den mångfald av familjekonstellationer som finns i samhället. Regleringen ger därigenom inte samma skydd för alla, och kan bli styrande mot att välja en viss familjeform utifrån hur möjligheterna till assisterad befruktning och juridiskt föräldraskap ser ut. Dessutom påverkar betydelsen av biologiska band och sexuella relationer vilka omständigheter som betraktas som önskvärda eller förväntade i samband med föräldrablivande.

–Genom att använda dessa olika perspektiv på regleringen har jag synliggjort sätt på vilka rätten gör långt mer än vad den uttryckligen syftar till, förklarar Elin Jonsson.

Ett spännande rättsområde i förändring

Under de kommande åren planerar Elin att fortsätta forska om liknande frågor som de som lyfts i avhandlingsprojektet. Intresset för dessa frågor väcktes redan under grundutbildningen där hen förutom en juristexamen även har en kandidatexamen i genusvetenskap.

– Under grundutbildningen kom jag att i genus- och rättsvetenskapliga uppsatser rikta in mig på frågor om familjerätt samt hur personer såväl som relationer kategoriseras kopplat till inte minst sexualitet och kön. Som rättsområde är de delar av familjerätten och den medicinska rätten som blev i fokus för avhandlingen särskilt spännande just nu. Detta eftersom regleringen ser ut att vara i fortsatt i förändring, bland annat gällande hur relationer mellan föräldrar och barn hanteras av rätten under internationella förhållanden och utifrån förslag om könsneutrala föräldraskapsregler i svensk rätt, avslutar Elin Jonsson.

Läs avhandlingen: Konstruktioner av den sexuella familjen: styrning av föräldrablivande i rättslig reglering av assisterad befruktning och juridiskt föräldraskap