Publicerad: 2013-03-01

Redovisningsforskningen vid Handelshögskolan prisbelönt av American Accounting Association

NYHET Lars G. Hassel, professor i redovisning och rektor för Handelshögskolan och Gary M. Cunningham gästprofessor vid Åbo Akademi har belönats för sitt betydande bidrag till forskningen inom internationell redovisning.

2013 Lee H. Radebaugh Notable Contribution to International Research Award presenterades under en ceremoni i Savannah den 23 februari.

Priset gavs för en artikel som lämnat det största bidraget inom internationell redovisning som publicerats i tidskriften Journal of International Accounting Research under den senaste 10-års perioden. Tidskriften utges av det ledande samfundet för redovisningsforskning i världen, American Accounting Association. Bedömningsgrunderna var bidragets betydelse för internationell redovisningsforskning, hur nydanande och viktigt ämnet är för att utveckla området, teoretiska och metodologiska aspekter, antalet och kvaliteten av citat.

Artikeln behandlar vad det kan betyda att styra med budget i en internationell koncern över gränser med inte bara ökat geografiskt utan också kulturellt avstånd från moderbolaget.

Bild: Lars G. Hassel, Umeå universitet

Referens:

Lars G. Hassel and Gary M. Cunningham (2004) Psychic Distance and Budget Control of Foreign Subsidiaries. Journal of International Accounting Research: Fall, Vol. 3, No. 2, pp. 79-93.

Länk till artikeln

Redaktör: Eva Stoianov