Publicerad: 2011-10-06

Regeringen har utsett Åsa Bergenheim till rektor

NYHET Regeringen har idag anställt professor Åsa Bergenheim som rektor vid Karlstads universitet. Åsa Bergenheim är professor i idéhistoria och pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. Bergenheim anställs från den 1 november 2011 till den 31 oktober 2017.

– Åsa har tidigare varit prorektor här vid Umeå universitet och vi vill önska Åsa lycka till. Vi vill också på förhand gratulera Karlstad universitet, som i Åsa kommer att få en mycket kompetent rektor, säger rektor Lena Gustafsson.

Kvalitetsarbetet på utbildningssidan, medarbetarnas engagemang och ömsesidig respekt, öppenhet och tydlighet i ledarskapet samt en tydlig forskningsstrategi är några frågor som Åsa Bergenheim vill lyfta fram.

20 år vid Umeå universitet

Åsa Bergenheim är professor i idéhistoria vid Umeå universitet. Hon är även professor i pedagogiskt arbete. Under åren 2005–2010 var hon prorektor vid Umeå universitet. I hennes arbetsuppgifter som prorektor ingick huvudansvar för utbildning på alla nivåer, studentrekrytering, jämställdhet och internationalisering.

Åsa Bergenheim har i drygt 20 år varit verksam vid Umeå universitet. Hon växte upp i Karlstad, arbetade som adjunkt i Kils kommun, innan hon 1990 kom till Umeå universitet.

Redaktör: Carina Dahelberg