Publicerad: 2016-04-07

Regeringsbeslut om styrelse för Umeå universitet

NYHET Regeringen har enligt förslag från Umeå universitets nomineringsgrupp beslutat om styrelse för Umeå universitet, från den 1 maj 2016 till den 30 april 2017. Styrelsen får samma sammansättning som den nuvarande, förutom en ledamot, som byts ut.

Foto av Olle Stendahl.
Professor Olle Stendahl blir nyinvald ledamot i styrelsen från 1 april 2016. Foto: Gunilla Pravitz, Linköpings universitet.

Regeringen har beslutat om omval av ordförande och samtliga ledamöter, förutom Kjell Asplund, som avböjt omval. Han ersätts av Olle Stendahl, professor vid Linköpings universitet.

Hela styrelsen (externa ledamöter) för Umeå universitet blir:Ordförande Lennart Evrell, VD Boliden ABVice ordförande Peter Kopelman, direktörBarbara Cannon, professorEva Nygren, chef Investering, TrafikverketLars Rask, professorLars Stenlund, fil dr, VD VitecSara Öhrvall, konsult
Olle Stendahl, professor

Nomineringsgruppen har bestått av:Magdalena Andersson, landshövding, VästerbottenGunnar Öquist, professor
Andreas Wilemoll, studentrepresentant