Publicerad: 2015-09-22

Rekordantal studenter på masterprogram i IT Management

NYHET Det internationella masterprogrammet i IT Management vid Umeå universitet lockar studenter från hela världen. Årets kull är större än någonsin tidigare.

Masterprogrammet i IT Management vid Umeå universitet når nytt rekord med 25 personer som läser den första kursen. Det innebär att programmet är ett av de masterprogram vid Samhällsvetenskapliga fakulteten som har högst söktryck.

Programmet ges av institutionen för Informatik vid Umeå universitet som en påbyggnad på studenternas grundutbildning. Utbildningen ger studenterna förmåga att utvärdera organisationer och affärsprocesser, designa passande it-lösningar och hantera förändringsarbete i samband med digitalisering.

Forskning och aktuella frågor

En av framgångarna med utbildningen är enligt professor Jonny Holmström, ansvarig för utbildningen, att den både knyts till institutionens forskning och till aktuella frågeställningar som företag och organisationer brottas med idag.

– Partnerföretag och offentlig sektor kommer in och presenterar sina frågor som studenterna sedan får jobba med. Digitaliseringen är en enorm utmaning för olika typer av organisationer och de kommer till oss med sina case.

– Det här är en lysande utbildning som är kopplad till en enorm samhällsutmaning. Digitaliseringen är den största samhällsutmaningen vi har idag, säger Jonny Holmström.

Viktig plattform

Studenterna på IT Management kommer från hela världen och det internationella genomslaget under utbildningen, som genomförs på engelska, är mycket stort.

Bereket Ayele kommer från Etiopien och är en av de 22 studenter som läser den första kursen under utbildningen. Han kompletterar nu sin utbildning i Business Administration med IT Management.
– It är en av de viktigaste plattformarna för företag och jag vill gärna bidra med kunskap i det skifte vi står i just nu, säger Bereket Ayele.

Känna till innovation och it

Från Schweiz har Fabian Gautschi kommit som utbytesstudent för att delta i utbildningen.

– Så här långt är det mycket bra. Lärarna är mycket bra och presenterar ämnet på ett mycket intressant sätt, säger Fabian Gautschi.

– IT Management är verkligen stort och det är viktigt att känna till hur innovation kan kopplas till it. I en värld som förändras mycket snabbt är det viktigt att förstå hur innovation är en del av detta, säger Fabian Gautschi.

Nedan några bilder från utbildningen:

Redaktör: Mikael Hansson