Publicerad: 2017-11-29

Rekryteringsmässa med kulturellt inslag i Sydkorea

NYHET Den 23–26 november deltog Umeå universitet och fyra andra svenska lärosäten i aktiviteter i Seoul, Sydkorea, för att marknadsföra Sverige som studiedestination. Aktiviteterna inkluderade bland annat seminarier, en rekryteringsmässa och ett framträdande av svenska popbandet Caotico.

– Vi har tidigare deltagit i utbildningsmässor i Sydkorea och berättat om studiemöjligheter, men den här gången vill vi också visa att, förutom studier och kreativa miljöer, har universitetet och Umeå mer att erbjuda. Det som sammantaget blir en Umeå experience, säger projektledare Wasif Ali, International Office.

Genom Kultur på campus, Kommunikationsenheten, ordnades Culture Trade med ett framträdande av popbandet Caotico. Som namnet antyder är syftet med Culture Trade att utbyta kultur med andra länder.

– Det var fantastiskt att se mottagandet från den koreanska publiken, säger Jonas Ericson, projektledare för Kultur på campus. – Caotico gör dansant pop med starka melodier och det funkade verkligen.

Sedan 2014 ingår Umeå universitet, tillsammans med andra svenska lärosäten i ett projekt för att rekrytera fler studenter från Sydkorea som läser hela utbildningar i Sverige.

Målet till läsåret 2018/2019 är att rekrytera 300 nya studenter till svensk utbildning. På lång sikt är målet att Sverige ska upplevas som en konkurrenskraftig studiedestination i Sydkorea bland sydkoreanska studenter som vill studera utomlands.

De organisationer som ingår i projektet förutom Umeå universitet är Chalmers tekniska högskola, Linköpings universitet, Lunds universitet, Uppsala universitet i samverkan med Svenska institutet (SI) och Sveriges ambassad i Sydkorea.

För mer information, kontakta gärna

Wasif Ali, International OfficeTelefon: 090–786 95 87
E-post: wasif.ali@umu.se