Rektor bloggar om universitetets roll i konflikter
NYHET
De pågående konflikterna i världen har gjort att det har rests önskemål och krav mot såväl svenska som utländska universitet att ta ställning. Vid Umeå universitet har studenter även i omgångar manifesterat för Gaza på campus. På grund av att frågan kan vara av intresse för fler än endast universitetets medarbetare väljer Umeå universitet att publicera, den annars interna ledningsbloggen av rektor Tora Holmberg, i sin helhet även här:
Ledningsblogg 28 maj:
Universitetets roll i internationella konflikter
I ljuset av den pågående konflikten mellan Israel och Palestina riktas det önskemål och krav mot vårt eget och andra universitet att ta ställning. Universitetet står för frihet och har ett viktigt demokratiskt uppdrag. Men samtidigt är det viktigt att värna universitetets integritet och långsiktiga förtroende. Jag måste erkänna att det som rektor är en långt ifrån enkel balansgång i dessa tider.
Som människa är det oerhört svårt att ta in de fasor och lidanden som nu pågår i Gaza, och många oberoende internationella aktörer pekar på de krigsbrott, den svält och död som våldsanvändning och stoppad nödhjälp leder till bland palestinier. Häromdagen träffade jag studenter som engagerar sig för Palestina och vi diskuterade hur vi som universitet ska, och kan, agera. Studenterna påpekade helt riktigt att det är slående hur just skolor och universitet ofta blir måltavlor i väpnade konflikter. Eftersom lärosäten står för självständigt, kritiskt tänkande är de tacksamma måltavlor för autokrater.
Jag är övertygad om kunskapens kraft och det fria, akademiska samtalets betydelse för ett demokratiskt samhälle. Genom att värna universitetet som en oberoende arena för forskning och utbildning, och internationellt akademiskt samarbete, läggs grunden för den enskilda forskarens och lärarens – och studentens - akademiska frihet att söka ny kunskap och utifrån ett akademiskt förhållningssätt uttrycka sin uppfattning och framföra sin kritik. Detta förhållningssätt är också i linje med principen om att universitet bör vara institutionellt neutrala i politiska och sociala frågor, som först artikulerades i Kalven Report från University of Chicago 1967. Report on the University's Role in Political and Social Action | Office of the Provost
Det innebär dock inte att vi som lärosäte och akademisk institution inte engagerar oss. Umeå universitet engagerar sig i huvudsak på två sätt. Vi möjliggör forskning och utbildning som bidrar med kunskap och vi uppmuntrar akademiska samtal som sätter aktuella samhällsfrågor och internationella konflikter i kritisk belysning ur olika perspektiv. Vi bidrar också genom att fungera som en trygg hamn för lärare och forskare på flykt, inom ramen för till exempel Scholars at Risk, ett samarbete som vi gärna vill utöka. Jag tror att det är ett område där vi kan göra bäst nytta, att bidra till att forskare - och förhoppningsvis även studenter - från utsatta länder kan få möjlighet att fortsätta bedriva sin verksamhet.
Finns det mer vi kan göra för att bidra inom forskning och utbildning i det aktuella fallet och andra? Det är något vi fortsätter diskutera internt. Jag har förstås också haft dialog med andra rektorer på lärosäten i Sverige.
Umeå universitets roll som lärosäte är i första hand att vara en oberoende arena för forskning och utbildning, där individer kan utöva sin akademiska frihet. Det är även framgent i första hand genom kunskapen hos våra lärare och forskare, och genom våra studenter, som universitetets röst kommer och bör komma till uttryck gällande internationella konflikter.