Publicerad: 2011-07-04

Rektor diskuterar forskning och entreprenörskap i Almedalen

NYHET Umeå universitets rektor Lena Gustafsson finns på plats under politikerveckan i Visby. Den 5 juli deltar hon i seminariet ”Sverige behöver både spetsforskning och entreprenörskap!” som RISE, Research Institutes of Sweden, anordnar.

Seminariet handlar om kraven på framtidens forskningslandskap och behovet av en ny innovationsstrategi. Förutom Lena Gustafsson deltar bland andra statssekreterare Peter Honeth; Lars-Eric Aaro, LKAB; Johan Ancker, tidigare vid Teknikföretagen; Gunnar Svedberg, forskningsinstitutet Innventia och Peter Holmstedt, RISE Holding.

Under seminariet kommer bland annat följande frågor att diskuteras: Hur förenar vi forskningens fria sökande efter kunskap med entreprenörens drivkraft för affärer? Vad vill vi ha ut av de offentliga forskningsmedlen; vilka blir då prioriteringarna? Hur ser visionen ut för Sveriges innovationssystem?

Seminariet äger rum tisdag 5 juli 08.00-09.30.

Redaktör: Karin Wikman