Publicerad: 2009-09-23

Rektor gratulerar Helena Jansson till VM-guldet

NYHET Helena Jansson tog den 20 augusti VM-guld i orientering. Helena kombinerar sin idrottskarriär med läkarstudier. Umeå universitets rektor Göran Sandberg gratulerade Helena för hennes insatser under en lunch på Sävargården.

– Det är fantastiskt roligt att se att det går att bli världsmästarinna samtidigt som man bedriver krävande studier. Umeå universitet försöker gör allt som går för att förbättra villkoren för de som både vill satsa på studier och elitidrott, säger Göran Sandberg.

När Helena berättade om sina planer att lämna Skövde och börja läsa läkarprogrammet i Umeå var det många som skakade på huvudet och sa att det aldrig skulle gå.

– Sådant får mig bara att känna ännu mer att det måste gå. Jag tror väldigt mycket på att om man vill göra något så går det, säger Helena och skrattar.

Sedan hösten 2007 finns det ett avtal som innebär att elitidrottare vid Umeå universitet har rätt till anpassad studiegång, oavsett vilken utbildning de läser. Avtalet är unikt i Sverige. I våras passade Helena Jansson på att utnyttja möjligheten.

– De första fyra terminerna läste jag på helfart som alla andra. Men i våras fick jag erbjudande om att läsa på halvfart. Så nu i höst läser jag fortfarande termin fem som jag började med i våras. Jag är verkligen jätteglad över att kunna dela upp studierna även om de första terminerna gick bra. Men nu känns det som jag har en större möjlighet att göra mig själv rättvisa både när det gäller studierna och i orienteringen.

Till helgen avgörs världscupen. Helena ligger på en tredjeplats med möjlighet att avancera och till och med vinna cupen om allt går hennes väg.

– Jag var sjuk när SM gick för två helger sedan men nu känner jag mig hur laddad som helst. Sprinten avgörs inne i Zurich. I Schweiz är orientering lika populärt som fotboll. Folk står längs hela banan och skriker och applåderar. Det är ascoolt.

Helena är glad över all uppskattning hon fått och alla som firat hennes framgång men säger att hon långt ifrån går omkring och känner sig bäst i världen.

– Känslan av framgång går snabbt över. Nu känns det som det var länge sedan jag vann VM-guldet. Jag vill alltid prestera bättre, göra det bästa av mig själv. Att vinna har aldrig varit ett mål i sig. Jag orienterar för att det är kul. Den dag jag känner att jag inte längre kan förbättra mig är glädjen borta och då är det bara att sluta, menar Helena Jansson.

Samtidigt konstaterar hon att det var en häftig och omtumlande känsla att bli världsmästarinna i sprint.
– Jag gör gärna om det.

Läs mer om Umeå centrum för idrottsvetenskap

Foto: Mikel Lundgren

Redaktör: Carina Dahlberg