Publicerad: 2014-01-23

Rektorer i svensk-tyskt rundabordssamtal om kulturhuvudstäder

NYHET Den tidigare kulturhuvudstaden Essen har bjudit in till ett rundabordssamtal om kulturhuvudstäder i slutet av januari. Bland deltagarna märks kronprinsessan Victoria, prins Daniel, handelsminister Ewa Björling, kommunalråd Marie-Louise Rönnmark och Fredrik Lindegren, konstnärlig ledare för kulturhuvudstadsåret 2014. Medverkar gör också Umeå universitets rektor Lena Gustafsson och Designhögskolans rektor Anna Valtonen.

Essen, som var Europas kulturhuvudstad för fyra år sedan, har kontaktat årets kulturhuvudstad Umeå för ett utbyte. Den 29 januari 2014 är det dags för den första träffen. Från tysk sida deltar överborgmästaren i Essen Reinhard Paß samt representanter för universitet, näringsliv, handel, kultur, turism och förbundslandsregeringen för Nordrhein-Westfalen.

Vid samtalet medverkar kronprinsessan Victoria, prins Daniel och handelsminister Ewa Björling. Från Sverige deltar också kommunalrådet Marie-Louise Rönnmark (S), Fredrik Lindegren, konstnärlig ledare för kulturhuvudstadsåret 2014, Sveriges ambassadör i Tyskland Staffan Carlsson, Helene Berg från Visit Sweden samt Robin Edman, jurymedlem för Red Dot Award. Umeå universitet representeras av rektor Lena Gustafsson och Anna Valtonen, rektor vid Designhögskolan.

Redaktör: Karin Wikman