Publicerad: 2013-11-28

Reservdriften stabiliseras i veckan

NYHET I veckan installerar enheten för IT-stöd och systemutveckling en större strömstabilisator, en ersättnings-UPS. Då får system och servrar en stabil reservdrift med tillräcklig kapacitet efter förra veckans strömavbrott.

De mest verksamhetskritiska systemen kom igång i slutet av förra veckan. Tidigare i veckan startades ytterligare system upp som legat nere sedan strömavbrottet. Läget är fortsatt stabilt.

I tisdags anlände en större ersättnings-UPS till Umeå och den kommer att installeras i kväll.
– I och med detta ska i princip allt som verksamheten och våra kunder behöver för att klara av det dagliga arbetet vara igång. Bakom kulisserna arbetar vi med att optimera reservlösningen, samtidigt som vi ökar kapaciteten och även startar de få resterande system, de som kan vara bra att ha, säger Ali Foroutan-Rad, chef för IT-stöd och systemutveckling (ITS).

Han poängterar att det fortfarande kan ske mindre driftsstörningar och avbrott, eftersom det än så länge enbart handlar om reservdrift. Kvällens installation av ersättnings-UPS:en medför också en del planerade avbrott, men detta påverkar inga centrala system och kommer att äga rum sent i kväll för att störa berörda verksamheter och kunder så lite som möjligt.

Testas varje månad

Den anläggning och de utrustningar som försörjer Umeå universitet med stabil ström uppfyller med råge alla krav som ställs. Anläggningen testas första måndagen varje månad. Den 17 november inträffade ett strömavbrott som kunde hanteras utan några som helst problem.

– Men det som hände under natten mot den 20 november orsakade skador i ställverk, vår UPS och även i reservgeneratorn, ett dieselaggregat, berättar Ali Foroutan-Rad.

Fel i transformator

De övriga skadorna har reparerats men UPS:en är fortfarande ur funktion. Felet har isolerats till en transformator som också innehåller andra elektronikfunktioner. Det är en komponent av en liten resväskas storlek som väger 600 kilo. Vad som orsakat skadorna är ännu inte klart, även om utredningsarbetet kommit en bra bit på vägen.

– Vi kommer att undersöka den trasiga komponenten när vi byter ut den mot den reservdel som vi väntar på från Italien. Det är viktig pusselbit i utredningen, säger Ali Foroutan-Rad.

Tidigast i början av februari

Den reservdel som behövs för att få igång den ordinarie UPS-anläggningen serietillverkas nämligen inte utan måste specialbyggas i Italien. Enligt leveransplanen tar detta 40 arbetsdagar inklusive tid för snabbleverans.

– Med helger och julledighet kan vi därför tidigast räkna med att ha reservdelen i början av februari. Men vi har kontakter direkt med företaget på ledningsnivå som i sin tur förhandlar med sin leverantör i Italien för att förhoppningsvis kunna påskynda tillverkningen, säger Ali Foroutan-Rad.

Närmaste framtiden

Den tillfälliga lösningen kommer alltså att vara en längre tid än önskat. Detta i väntan på leverans och installation av reservdelen till den ordinarie UPS som för Umeå universitet närmare en normal driftsituation.

– Den reservlösning vi har ordnat är tyvärr inte lika driftsäker som vår ordinarie driftlösning. En normal driftsituation och full kapacitet är först möjlig när den ordinarie ordningen och stabiliteten för strömförsörjningen är i gång igen. I söndags hade vi vissa problem med delar av e-posten, som åtgärdades under söndag eftermiddag, berättar Ali Foroutan-Rad.

Löpande information om enskilda system