Publicerad: 2017-03-27

Restauranghögskolan får besök

NYHET Med start den 27 mars får Restauranghögskolan besök av flertalet intressanta gästföreläsare!

Maria Holm gästar den 27 mars och talar om och demonstrerar de äldre ädla förädlingsmetoderna för livsmedel. Maria har bland annat skrivit boken ”Mormors mat” som handlar om hennes egen släkthistoria och de matlagande kvinnorna i familjen. Boken placerade sig som tre i Gourmand Cookbook Awards 2016. Det är en stor bedrift med tanke på att språket är på svenska!

Punk Royale kommer den 28 mars och under en heldag visar och demonstrerar sin matlagning och kreativitet. DN skrev följande om Punk Royale ” Det var länge sedan vi åt en så här stor samling svindlande uppiggande rätter. Det är dessutom åratal sedan vi besökte en svensk restaurang som dessutom erbjuder sina matgäster en så allomfattande upplevelse. Något närmast performancelikt där både mat, miljö, servis, tilltal, ambience, musikval och tempo begåvat samverkar.” Väntetiden för att boka bord på Punk Royale är flera månader.

Därefter är det dags för desserter med Jesper Johansson som första gäst. Jesper är utbildad inom konditori på Valrhonas skola i Frankrike. Jesper har lång erfarenhet inom både restaurangbranschen och högre utbildning inom gastronomi. För Jesper är kvalitet en viktig aspekt när han utvecklar kreativ och laborativ matlagning.

Efter Jesper kommer Joel Lindqvist den 3 april och fortsätter på temat desserter och praliner. Joel har en bakgrund som konditor, kock och har även skrivit kokböcker. Joel vann Dessertmästarna år 2014. Joels filosofi är den att det är dags att sluta fuska med råvaror och använder endast de bästa råvarorna som finns på marknaden. I Joels filosofi ingår att använda ekologiskt och i den mån det är möjligt närproducerade råvaror. Jesper har sin verksamhet baserad i Malmö vid sin Mat-och chokladstudio.

Redaktör: Marie Friman