Publicerad: 2017-12-15

Restaurangstudenter ordnar vegetarisk festmåltid som pris i Musikhjälpen

NYHET Vegetarisk palt, smörstekta kantareller och hjortroncurb med färskostmousse är några av de läckerheter som studenter vid Restauranghögskolan på lördag serverar i Musikhjälpens glasbur till de lyckliga vinnarna i en insamlingstävling.

Restaurangelever förbereder middag
Full fart och glada miner vid fredagens genrep inför lördagens middag i glaskuben. Från vänster Oskar Eklund, Susanna Strömberg, Mikaela Nerell, Jonathan Kull, Sofia Björkman, Pernilla Andersson, alla studenter på Restauranghögskolans termin tre. Foto: Mattias Pettersson.

Festmåltiden blir en bjärt kontrast till vad som annars serveras i glaskuben. Musikhjälpens programledare får under hela veckan bara flytande föda, en påminnelse om att många barn i världen inte får äta sig mätta.

Ryktet om Restauranghögskolans kok- och serveringskonster hade nått Musikhjälpen som för två månader sedan kontaktade skolan där sedan studenter på tredje terminen har arbetat fram festmiddagsmenyn.

– Vi tänkte att det ska vara vegetariskt för att det ska passa så många som möjligt och naturligtvis med en norrländsk touche med lokala råvaror, berättar studenten Mikaela Nerell.

Musikhjälpens hårt prövade aktiva programledare får dock inte mer än känna den underbara doften av måltiden. De som får låta sig väl smaka är istället före detta programledaren Kodjo Akolor som tillsammans med två vinnare serveras middagen i glasburen till allmänt beskådande. Vinnarna dras bland dem som skänkt pengar i en av Musikhjälpens insamlingar tidigare i veckan

Förrätt:
Friterad palt utan fläsk med tranbärschrunch, picklad fänkål och rårörda lingon samt brynt smör. Till det serveras fermenterad lingondryck med julkryddor.

Varmrätt:
Smörstekta kantareller med riven västerbottensost, saltbakad rotselleri, morotskräm och chips på morot, rödbeta och grönkål. Till det serveras alkoholfri kvass på rostat rågbröd.

Dessert:
Hjortronmarmelad och hjortroncurb med färskostmousse och vitchokladsnö med brända mandlar, sockerkaka och råa hjortron. Till det serveras kokkaffe.

Hemliga gäster

På lördag ska alltsammans lagas till i ett provisoriskt kök på Rådhustorget. Vilka de lyckliga vinnarna blir som får äta i glasburen är in i det sista en väl förborgad hemlighet.

Återstår att se om de utsvultna programledarna klarar av det sista dygnet i buren på flytande föda efter att ha suktats av festmåltiden. Ett stalltips är nog att Umeå universitets restaurangstudenter får laga ytterligare några portioner av den vegetariska festmåltiden med norrländsk touche när Musikhjälpen 2017 går i mål på söndagkvällen.

Till Musikhjälpens tävling Ät middag med Kodjo Akolor i buren

Redaktör: Ola Nilsson