Publicerad: 2006-02-02

Riksbankschefen håller sitt första officiella tal på Umeå universitet

NYHET Måndag 6 februari klockan 12.00 håller Stefan Ingves sitt första tal som riksbankschef. Talet hålls i Aula Nordica på Umeå universitet, och har titeln "Riksbankens roll i samhällsekonomin".

– Det är viktigt för oss i Riksbanken att resa runt i landet och diskutera vår verksamhet med företrädare för olika regioner, branscher och samhällsliv. Det är en del av den öppenhet som Riksbanken försökt skapa och som vi värnar om säger riksbankschef Stefan Ingves.

– Vi är både glada och hedrade över att vi får stå värd för riksbankschefens första tal. Det är förstås extra roligt för alla våra drygt 1 000 ekonomistudenter men också för övriga studenter, anställda och intresserade umeåbor som nu får möjlighet att lyssna och ställa frågor till Stefan Ingves om Riksbanken och dess roll, säger Umeå universitets rektor Göran Sandberg.

Riksbanken leds av en direktion som består av sex ledamöter. Direktionen ansvarar gemensamt för bankens huvuduppgifter: att upprätthålla prisstabilitet och att främja ett säkert och effektivt betalningsväsende. Direktionen ansvarar även för Riksbankens övriga verksamhet, till exempel förvaltningen av guld- och valutareserven och försörjningen med sedlar och mynt. Ordförande i direktionen är riksbankschefen Stefan Ingves.

Talet äger rum i Aula Nordica klockan 12.00, allmänheten hälsas välkommen Riksbankschef Stefan Ingves är tillgänglig för frågor från media i ”Universitetsklubben”, en trappa ovanför Aula Nordica. Träffen är endast öppen för representanter från media.

Kontaktperson:Carina Dahlberg, pressinformatör, Umeå universitet090-786 53 62, 070-621 33 68
carina.dahlberg@adm.umu.se

Umeå universitetet invigdes år 1965. Under de första åren hade universitetet 2–3 000 studenter fördelade på tre fakulteter. I dag är universitetet internationellt framstående inom flera forskningsområden och har 28 500 studenter vid fem fakulteter. Läs mer på: www.umu.se

Redaktör: Carina Dahlberg