Publicerad: 2018-05-09

RiseB uppsatsprisstipendium i hållbarhet och företagsetik 2018

NYHET RiseB:s årliga uppsatsprisstipendium i Hållbarhet och Företagsetik tilldelas Matilda Bergman, Lina Håkansson och Moa Dahlbacka, Mälardalens högskola. Grattis!

Uppsatsen med titeln “Hushålla med begränsade resurser: Serviceföretagens ekonomiska ansvar för framtiden - Strategisk styrning mot hållbarhet ur ett skandinaviskt perspektiv” kommer att belönas med 25.000 SEK vid Handelshögskolan i Umeås examensceremoni den 1 juni.

Uppsatsjuryn vill även ge Rebecca Westholm/Jenny Larsson, Örebro universitet och Filippa Karlsson/Pauline Krogsböll, Linné universitetet, ett hedersomnämnande.

I motiveringen till priset nämner juryn bland annat att den vinnande uppsatsen utmärks av god retorik och en välutvecklad analys och en diskussion som fint knyter an till teori. Uppsatsen har även praktisk betydelse för hur man kan operationalisera hållbarhetsmål, vilket är viktigt i företags hållbarhetsarbete.

Handledare till uppsatsen var Angelina Sundström. Det är första gången som uppsatspriset ges till en uppsats från Mälardalens högskola. Grattis Angelina och Mälardalen!

Du hittar uppsatsen här.

Finansieringen av priset, som ges som ett stipendium, har gjorts möjlig av RiseB:s samarbete med Umeå Energi.

Läs mer om RiseB:s uppsatspris, och de kriterier som legat till grund för juryns bedömning, här. Deadline för nominering av 2018 års uppsatser kommer att vara 31 januari 2019.