Publicerad: 2018-01-10

Robotar och smarta kläder exempel på framtidens teknik

NYHET En robot som hjälper till i köket och smarta kläder som förhindrar dålig arbetsställning på jobbet. Det var några exempel på smart teknik som studenter visade upp på Umeå universitet.

Det är 50 studenter från Datavetenskap, Interaktion och Design, samt Kognitionsvetenskap som i kursen Interaktivitet i smarta miljöer jobbat ihop med 25 arbetsterapistudenter kring utmaningar som ergonomi i fabriksmiljö, coaching i det dagliga livet för personer med kognitiva nedsättningar och interaktiva stöd i hemmiljö för äldre människor.

Under en heldag i MIT-husets interaktiva fokusmiljö visades designskisser och andra resultat av studenternas arbete.

En av studentgrupperna har jobbat nära Volvo med en prototyp för sensorer i kläder som kan signalera hög belastning vid svetsarbete. Studenternas projekt med smarta kläder skulle i förlängningen kunna bidra till en bättre arbetsmiljö.

I gruppen har det ingått studenter som läser till arbetsterapeuter tillsammans med de som läser datavetenskap och interaktion och design. Deras olika kompetenser har varit viktiga för helheten när det digitala ska bli en integrerad del med arbetslivet.

– Vi har intervjuat personal, vi har tittat på miljön runt omkring, vi har själva provat vissa moment i arbetet när vi varit ute på Volvo, säger Maria Lundgren, som läser till arbetsterapeut.

– Volvo har verkligen varit positiva, hela personalstyrkan har varit engagerade och ville verkligen visa oss. Vi har varit där i flera omgångar, fortsätter hon.

– Själva programmeringen i appen har jag kunnat bidra med, men det finns mycket vi skulle kunna gå vidare med om vi hade mer tid, säger Emil Norén, student på Datavetenskap.

Studentarbetet har än så länge resulterat i en prototyp men flera av deltagarna skulle gärna vilja gå vidare.

– Nu skulle vi vilja bli sponsrade, säger Andreas Paulsson, blivande arbetsterapeut, med ett skratt.

– Det är så klart pengar som styr, men vi skulle gärna vilja fortsätta med den här prototypen, fortsätter han.

Andra studentarbeten som presenterades visade på hur teknik för förstärkt verklighet, augmented reality, kan hjälpa äldre med sin medicinering, hur en social robot kan användas som stöd i köksarbetet, hur sensor i kläderna kan bli till temperaturreglering för svetsare  och hur smart teknik i hemmen kan hjälpa personer som exempelvis blir oroliga om natten.

Bilden högst upp: En robot som kan hjälpa till i hemmet har några studenter arbetat med. Från vänster Samuel Eriksson, Caroline Svensson, Magnus Emnauelsson, Anna Lööf, Isak Gustafsson, Amanda Haldén och Gabriella Kempe.

Sensorer i kläderna som ger svetsare signal om de arbetar för länge i dålig arbetställning har några studenter tagit frma. På bilden visaar de hur signalerna också kan kopplas till en app i mobilen för att ge rött eller grönt ljus för arbetsställningar. Från vänster Jesper Blomqvist, Aron Nisbel, Maria Lundgren, Emil Norén, Andreas Paulsson och Mirjan Borén.
Med rörelsedetektor som upptäcker om någon oroligt börjar vandra omkring på natten kan hjälp ges i hemmet till den som är orolig. Prototypen har tagits fram av Maria Berglund, Nils Sundberg, Jonas Ring, Hamon Ansari, Johanna Ersson och Moa Karlsson (de två sistnämnda ej på bild).
Ming-Hsin Lu och Chunli Yan visade en prototyp som med augmented reality gör det enklare för personer att sköta sin medicinering.

Redaktör: Mikael Hansson