Publicerad: 2014-12-22

Robotar som skördar paprikor

NYHET I Europas växthus skördas årligen 1,9 miljoner ton paprikor. Arbetsmiljön är ofta både varm och fuktig, och det manuella arbetet är både hårt och monotont. Forskare vid institutionen för datavetenskap är med i ett nytt EU-projekt SWEEPER som ska ta fram robotar som kan göra detta arbete.

SWEEPER är en fortsättning av fyra års arbete inom projektet CROPS, som tagit fram en prototyp för en paprikaskördande robot.

– Vi kommer att förenkla och förfina det vi gjorde i CROPS, säger Thomas Hellström som leder projektet vid Umeå universitet. I CROPS använde vi en väldigt kraftfull robotarm med nio leder, som dessvärre blev både klumpig och långsam. I SWEEPER kommer vi att använda en enklare arm, och även enklare sensorer för att hitta paprikorna bland alla grenar och blad. Roboten ska monteras på en rörlig plattform som ska åka fram och tillbaka mellan plantorna i växthuset.

SWEEPER består av universitet från Umeå, Holland, och Israel. Dessutom medverkar två paprikaodlare och en maskintillverkare. Målet är att konstruera en robot som kan skörda en paprika var sjätte sekund.

– Det är ett väldigt ambitiöst mål, men är vad som krävs för att robotar ska vara ett fullvärdigt ekonomiskt alternativ.

För att det ska vara möjligt krävs inte bara att roboten snabbt lokaliserar alla paprikor i plantorna, utan även att frukterna plockas i en smart ordning.

– I Umeå kommer vi att utveckla metoder för hur robotarmen ska röra sig så att paprikorna kan skördas på snabbast sätt utan att krocka med kvistar och andra föremål, och vi kommer även att ansvara för all central mjukvara i roboten.

Forskningsresultaten kommer att vara användbara även för robotar som skördar exempelvis äpplen och tomater. Arbetet ska fortgå i tre år och är finansierat med ett anslag från EU på motsvarande 38 miljoner kronor, varav 7,6 miljoner kronor tillfaller Umeå universitet.

Bilden ovan: Thomas Hellström, Ola Ringdahl, Lennart Edblom och Peter Hohnloser är delaktiga i projektet SWEEPER. OBS! Roboten på bilden är inte den som slutgiltigt kommer att användas.

Redaktör: Mikael Hansson