Publicerad: 2013-05-22

Roboten som kan bli en vän

NYHET Forskare vid Umeå universitet, institutionen för datavetenskap, vill pröva om robotar kan fungera som ett stöd i vardagen för äldre. Men inte som främmande maskiner, utan som en vän som sträcker ut en stöttande hand.

När forskaren Helena Lindgren packar upp roboten från den skyddande frigolitlådan gör hon det varligt och försiktigt. Det är ingen vanlig elvisp eller dammsugare som ligger i paketet från Japan. Robotens armar, ben och kropp ger den ett utseende som ett litet barn. Att hålla handen under dess huvud så att det inte faller bakåt blir helt naturligt för den som lyfter upp den.

– När vi provade den förut så såg det ut som att den höll den på att tappa balansen när den skulle dansa. Genast var jag framme och skulle skydda den från att ramla, berättar Helena Lindgren.

Två nya robotar

Till hennes forskningsgrupp vid Datavetenskap på Umeå universitet har inte bara en utan två robotar kommit. Tillsammans ska de ingå i forskningsprojektet As A Pal, inom vilken man vill studera hur robotar i kombination med smarta kunskapssystem kan stötta människor i vardagen, mestadels i hemmiljö.

NAO, som roboten heter, är en programmerbar, 58 cm hög människoliknande robot. Den går att koppla upp över internet och är utrustad med två kameror, fyra mikrofoner, ekolod, avståndsmätare, IR-sändare och IR-mottagare, och sensorer som känner av beröring och tryck.

Roboten har olika kommunikationsenheter som talsyntes, LED-lampor i ögonen och högtalare. I huvudet sitter en Intel Atom 1,6 GHz processor som kör en Linux-kärna och det sitter också en i bålen. Batteriet klarar drygt en timme utan uppladdning, beroende på hur den används.

En vän i hemmet

Men de tekniska specifikationerna är inget som användarna ska behöva fundera över. Det som forskarna vill åstadkomma är en robot som uppfattas som en vän i hemmet, inte som en främmande maskin.

Tanken är att de två robotarna i framtiden ska assistera äldre personer i deras hemmiljö som ett stöd i vardagen. Med sina kameror och sensorer kan roboten exempelvis upptäcka om en medicinburk inte rörts på en hel dag. Då kan den fråga den äldre om det inte är dags att ta medicinen.

Avancerade kunskapssystem

Forskningsprojektets namn As A Pal, ”som en vän”, beskriver vad det handlar om. Helena Lindgren talar om datoriserade kunskapssystem som forskarna bygger upp för att underlätta för den äldre. Systemen kan sedan ligga som grund för vad robotarna ska göra och hur de ska anpassa sig till den boendes behov, prioriteringar och aktiviteter.

Flera forskningsgrupper inom institutionen för datavetenskap är med i arbetet med robotarna eftersom systemen kräver flera specialiteter för att fungera. Sensorteknik, bildbehandling, interaktionsdesign, signalbehandling, artificiell intelligens och beteendevetenskap är bara några av de områden som är aktuella att täcka.

– Med dessa robotar kan vi nu studera interaktion mellan människa och robotar på en avancerad nivå. Kanske skulle roboten i förlängningen också kunna lära sig att hänga tvätt, samtidigt som den diskuterar lämpliga och personanpassade metoder för att förebygga fall med den äldre, funderar Helena Lindgren.

Forskningen som Helena Lindgren leder stöds av Vinnova, Swedish Brainpower och Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet.

Bilden ovan: Den lilla roboten Nao ska ingå i ett forskningsprojekt vid Umeå universitet. Tanken är att undersöka om äldre i sitt hem kan få stöd av robotar som dessa. På bilden hälsar Helena Lindgren, forskare, och Jayalakshmi Baskar, doktorand, på roboten.

Redaktör: Mikael Hansson