Publicerad: 2016-04-14

Robottävling med fart och fläkt

NYHET I morgon fredag är det dags för teknisk fysiks traditionella robottävling. Åtta lag med egenbyggda robotar gör upp på en bana, där de ska flytta pingisbollar till bestämda platser och i finalen pricka ballonger på kortast möjliga tid. Tävlingen avgörs i kl 13.00 i MIT-huset, i ljusgården strax innanför entrén.

Lyssna på intervjun

Febril aktivitetet råder just nu i fysikstudenternas 3D-labb i Naturvetarhuset, där 3D-skrivarna går för fullt med att skriva ut komponenter till robotarna. Allt från hjulfästen till robotarmar produceras i plast.

En del studenter har planerat inför tävlingen länge och till och med valt att koncentrera vissa kurser till höstterminen för att få mer tid att konstruera sina robotar. Men, även om de jobbat länge med byggande och programmering är det mycket som måste fixas in i det sista.

– Katastrof, beskriver Robert Hedman läget för sitt lag. Jag har hållit på i över ett år nu och byggt en relativt avancerad robot. I tisdags kväll hade vi ett motorhaveri som jag försökt fixa. Motorerna är specialbeställda från Kanada och jag har farit runt hela Umeå i jakt på ett nytt kugghjul.

Björn Algers, projektledare för robottävlingen, utlovar en rafflande tävling i MIT-huset.

Björn Algers, tredjeårsstudent på civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik och projektledare för robottävlingen, berättar att man i år satsar extra med en nybyggd, större tävlingsbana och har hyrt in ljud, ljus och rökeffekter.
– Det kommer att bli spektakulärt, säger han.

Fredag 15 april kl 13.00 sparkar tävlingen i gång i MIT-huset. Alla intresserade är välkomna att komma och heja fram lagen.

Intervju & foto: Anna-Lena Lindskog

Johan Freij skruvar fast komponenter på sitt lags robot.
Filip Strandberg och Pauline Eklund jobbar med att rita delar till en robotarm som ska skrivas ut i 3D-skrivaren.
3D-skrivarna i teknisk fysiks 3D-labb går för högtryck inför robottävlingen.

Redaktör: Anna-Lena Lindskog