Publicerad: 2015-04-24

Robottävlingens vinnarlag 2015 - El Capitan

NYHET Nio lag ställde upp i årets upplaga av Teknisk fysiks robottävling i Naturvetarhusets ljusgård. I den jämna finalen gick El Capitans robot ut segrande och laget vann därmed en 3D-skrivare.

Vinnare i Robottävlingen 2015 - lag El Capitan med robot.

Hösten 2011 startades studentprojektet ”Robottävling” med målsättningen att utveckla ett koncept för en robottävling på civilingenjörsprogrammet i Teknisk fysik. Våren 2012 genomfördes den första robottävlingen med tre lag. Det är studenter på Teknisk fysik som arrangerar tävlingen och i år hade nio lag programmerat och byggt en varsin robot.

Roboten Katla.

Årets tävling, den fjärde i ordningen, avgjordes den 17 april. Laget som vann, El Capitan, bestod av Marc Sellgren, Linus Beccau, och Björn Algers.  Deras robot, med specialutskriven gripklo och kolsyreis-kanon, vann dock med minsta möjliga marginal. Project Golems skräckinjagande robot Katla, med sina lysande ögon och huggtänder var endast ett poäng efter när slutsignalen ljöd.

Lag Gymnasiepojkarna.

Förutom fem lag från civilingenjörsprogrammet i Teknisk fysik kom tre andra lag från utbildningar på Umeå universitet. Det nionde laget bestod av förstaårselever från Minervagymnasiet. Gymnasiepojkarna, som de kallade sig, imponerade med sin gröna Hulken-robot och vann B-finalen. Deltagarna i laget, Viktor Vigren Näslund, Marty Breidenbach och Daniel Dahlgren, gillade att vara med trots att de inte hade sovit speciellt mycket de senaste nätterna.

Robot med motorhaveri.

Lag D00minator hade tävlingens tyngsta robot med sina 22 kg. Oturligt nog kraschade motorn kort innan tävlingen och laget fick lämna walk over. Det var ett mycket avancerat bygge som annars hade tippats som en av favoriterna till vinsten.

Semifinalen bestod av olika delmoment där uppgifterna var att släcka lampor på svårtillgängliga ställen och att kasta in bollar i korgar. För att ta sig fram var robotarna tvungna att köra i kuperat landskap, över smala broar och vända på en mycket liten yta. Det var svårigheter som inte alltid slutade lyckligt.

Traditionsenliga tårtan.

I pausen innan finalerna, bjöds de ca 300 åskådarna traditionsenligt på tårta. Finalen gick ut på att robotarna, programmerade att följa speciella pilar, helt utan mänsklig styrning skulle ta sig in på tävlingsbanan. Väl där inne var uppgiften att plocka så många flaggor som möjligt. Det blev en riktig kamp där de robotar som var för tilltufsade för att kunna plocka flaggor själva, såg till att sabotera ordentligt för de robotar som fortfarande kunde.

Årets vinster: 3D-skrivare och 3Doodler.

Project Golem, som bestod av förstaårselever på Teknisk fysik, stötte på mer problem från motståndarna än El Capitan, vars lagmedlemmar studerar året över. Vinsten i årets robottävling var en 3D-skrivare. Project Golem gick dock inte tomhänta från tävlingen. De utnämndes av juryn till Best in Show och vann därmed en penna som du kan rita i luften med, en 3Doodler.

Tävlingsjuryn bestod av en representant från årets huvudponsor WSP och två tidigare vinnare. Konferencier och kommentator var fysikern Patrik Norqvist, känd från bland annat Boston Tea Party.

Robottävling 2015. Foto: Madelene Holmgren

Robottävling

Institutionen för fysik

Den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet har 5 000 studenter, 300 forskarstuderande och en stark forskning. Fakultetens institutioner och tre högskolor, Tekniska högskolan, Designhögskolan och Arkitekthögskolan, samlar forskning och utbildning inom kemi, fysik, biologi, datavetenskap, matematik, teknik, lärarutbildning, arkitektur och design.

För mer information, kontakta gärna:

Klara Mogensen, amanuens vid Teknisk fysikTelefon: 073 – 718 37 52
E-post: samverkan@tekniskfysik.se