Publicerad: 2015-09-11

Röstinstallationen U-Paint! visas i Kanada

NYHET Anders Lind, tonsättare och konstnärlig lektor, Institutionen för Estetiska ämnen, Umeå universitet, skapade i samarbete med Interactive Institute röstinstallationen U-Paint! inom ramen för Linds konstnärliga forskningsprojekt Voices Of Umeå 2011-2015. Nu uppmärksammas installationen i Waterloo, Kanada.

Syftet var till en början att med hjälp av den interaktiva installationen samla in röster från Umeås befolkning, samt att få människor att inspireras att utforska sina röster på nya sätt.

De insamlade rösterna användes sedan av Lind som musikaliskt fundamentet i tre verk skapade inom projektet Voices Of Umeå. Nu uppmärksammas installationen även i Kanada, närmare bestämt i Waterloo, strax utanför Toronto.

U-Paint! kommer att visas på Waterloo Innovation Summit 16-18 September, en konferens om innovationer, teknologi och utveckling. Efter konferensens slut kommer Installationen också att ställas ut på The Museum i Waterloo, Toronto.

U-Paint! har tidigare visats i Umeå/ Västerbottens museum, Berlin/ Felleshus som en del av utställningen Voices Of Umeå: Singing Instruments, samt som en del av Caught by Umeå turnén, som åkte runt i Europa hösten 2013.

Redaktör: Per Melander