Publicerad: 2017-01-18

Rymden och astrobiologi i fokus på Vetenskapslunch

NYHET Rymden och vi människor på jorden – hur hanterar vi detta och vilka möjligheter har vi för en positiv, hållbar framtid? Den 26 januari är mikrobiolog Natuschka Lee först ut på vårens Vetenskapsluncher som arrangeras av Umeå universitet.

Natuschka Lee vill gärna att den forskning som hon förmedlar till allmänheten speglar den reella forskningsvardagen och problematiken. Foto: Johan Gunséus.

Hur känns det att få göra en Vetenskapslunch?

– Som en stor och härligt utmanande ära! Jag hoppas att publiken ska bli inspirerad till att fundera vidare på detta tema i sitt vardagliga liv – och att detta i sin tur kan berika deras liv och leda till en högre medvetenhet om vårt unika liv och vår roll i universum, säger Natuschka Lee, forskare på Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap.

Vad kommer din föreläsning att handla om?

– Om rymden och om astrobiologi. Jag kommer att dra upp ett par kontroversiella frågeställningar och motsättningar inom naturvetenskap och humaniora och föreslå hur vi kan försöka hitta en gemensam tråd till framtida spännande frågeställningar.

Hur känns det att föreläsa ”på stan” i ett populärvetenskapligt sammanhang?

– Det känns väldigt meningsfyllt, ja, till och med som en plikt. Syftet med forskningen är ju att skapa kunskap, visioner och lösa problem som berör alla och kan komma alla till nytta – också ur ett längre perspektiv för våra framtida generationer.  Populärvetenskap betraktar jag som ett viktigt medium till allmänheten och jag försöker följa och delta i utvecklingen där så gott jag kan. Men, jag vet inte om jag tycker att ordet populärvetenskap är så optimalt i sig, eftersom det i vissa sammanhang kan lätt få en viss diskriminerande, förvillande effekt. Jag vill gärna att den forskning som jag i alla fall förmedlar till allmänheten speglar den reella forskningsvardagen och problematiken, i stället för att popularisera och förenkla den och därmed tappa allvaret och vikten av en kritisk hållning och öppenhet – utan att det blir mindre underhållande och intressant, tvärtom hoppas jag!

Om Vetenskapslunchen:

Tid: Torsdag 26 januari, klockan 12.15–13.00
Plats: Kafé Station i Umeå

Natuschka Lees föreläsning kan ses live på universitetets Vimeo-kanal

Om Natuschka Lee

Natuschka Lee kommer från Skåne där hon läste biologi och kemi vid Lunds universitet. Hon disputerade i miljöbioteknik där syftet var att studera mikrobiologiska processer för att rena förorenat vatten. Efter disputationen så sökte hon postdoktor-stipendier hos universitet i Danmark och Tyskland för att vidga sina vyer. Där fick hon enastående möjligheter till att forska inom spännande nya områden såsom molekylär ekologi, extremofil biologi, geobiologi och astrobiologi. Detta gav henne värdefulla insikter i utvecklingen av livet på jorden i samspel med jordens egen utveckling, och hur vårt unika liv överhuvudtaget kan ha uppstått ute i universum – med den så viktiga frågeställningen: vad kan vi göra för att utveckla en sund relation till vår planet och vår roll i universum?

Redaktör: Ingrid Söderbergh