Publicerad: 2018-05-24

Rymdturism och miljöaktivism – designstudenter visar examensprojekt

NYHET Tänk en framtid där matavfall blivit en ledande energikälla i stället för att bidra till miljöförstöring och hotande klimatförändringar. Tänk om miljontals blivande mammor i utvecklingsländer kan få tillgång till säker läkarvård vid förlossning? Tänk om vi redan vet hur rymdturism kommer att se ut år 2040? Den 31 maj– 1 juni presenterar avgångsstudenter sina projekt under Designhögskolan i Umeås examensutställning, UID18 – Design Talks & Degree Show.

Under UID18 kommer studenter vid Designhögskolan i Umeå, en av världens högst rankade designutbildningar, presentera sina examensprojekt muntligt, via 3D-modeller och genom digitala visualiseringar. Evenemanget har blivit en global hotspot där designbranschen, företag och media samlas för att spana trender inom industridesign.

Många av de 48 projekten är inspirerade av den pågående digitala revolutionen. Flera projekt har en stark koppling till sjukvård. Fransizka Heuck har med hjälp av appteknologi utvecklat digitala utbildningsverktyg för vårdpersonal i utvecklingsländer. Utbildningspaketet syftar till att träna medicinsk personal att utföra säkra kejsarsnitt i miljöer med bristande resurser.

I ett annat projekt har Tyler MacDonald vänt sig mot himlen. Sedan 1961 har endast 556 personer varit i rymden. Den siffran är på väg att stiga dramatiskt. En ny marknad för rymdturism, ledd av privata företag, är under framväxt. Men hur kommer dessa rymdfarkoster att se ut? Tyler MacDonald låter oss blicka in i framtiden, mot rymdturism år 2040.

I år utforskar våra studenter teman som verkligen utmanar våra tankar och idéer kring hållbarhet och mångfald, projekt som tänjer på gränserna för kreativitet och fantasi. Vi är naturligtvis stolta över att kunna visa deras lösningar och perspektiv på hur man möter komplexa utmaningar i det moderna samhället, säger Johan Redström, rektor vid Designhögskolan.

Designhögskolans globala dragningskraft har lett till en högst internationell studentkår och till en nära samverkan med multinationella företagsjättar som Microsoft, Google, Apple, Samsung, BMW och Airbus. Varje år reser representanter från företagen till eventet för att följa upp samarbeten med studenter, för att titta på presentationer och portfolios, och för att rekrytera nästa generations industridesigners.

Om UID18 – Design Talks & Degree Show:Plats: Designhögskolan i Umeå, Östra Strandgatan 30Tid: Torsdag 31 maj–fredag 1 juni
Läs mer om UID18
Pressinformation & Press Kit:
Media kan inhämta förhandsinformation om fyra utvalda studentprojekt, ett från varje program, i ett press kit för UID18. Här finns också högupplösta pressbilder för nedladdning.

Journalister kan också boka intervjuer samt en exklusiv förhandsvisning av utställningen genom att kontakta kommunikatör Jens Persson.

Press Kit
För mer information, kontakta gärna:

Jens Persson, kommunikatör, Designhögskolan, Umeå universitet
Telefon: +46 (0)73-626 35 51