Publicerad: 2014-02-17

Rysk temavecka på Umeå2014

NYHET Under kulturhuvudstadsåret står nu Rysk temavecka på schemat. Temaveckan börjar på fredag 21 februari och håller på till och med fredag 28 februari.

Den ryska temaveckan är ett samarbetsprojekt mellan Föreningen Norden (Stella Sevander, Institutionen för språkstudier) och den rysk-svenska kulturföreningen SPAS (Elena Rassokhina, Elena Rozarenova, Institutionen för språkstudier).

Veckan kommer att vara fylld av olika aktiviteter och först ut är balalajkagruppen ”Kontraster” från Umeås vänort Petrozavodsk som deltar i kulturhuvudstadsåret i samband med musikfestivalen Umefolk. De unga balalajkaspelarna har redan hunnit vinna prestigefulla priser både i Ryssland och även på internationella musikfestivaler. Gruppen kommer att uppträda, hålla workshop om balalajkor och spela tillsammans med blivande musiklärare, studenterna från institutionen för Estetiska ämnen, i Lärarhuset, fredag 21 februari, sal L-123, kl. 13.00.

Välkommen!

Schema och mer information