Publicerad: 2005-08-08

Ryssland hedrar Umeåprofessor

NYHET Lennart Stenflo, professor i fysik vid Umeå universitet, har utsetts till hedersdoktor vid Ryska Vetenskapsakademien.

Professor Stenflo har sedan 1970-talet varit gästforskare vid ett flertal forskningsinstitut i Ryssland, och där arbetat med plasmafysik och rymdfysik. Samarbetet har rönt mycket stor internationell uppmärksamhet, och resulterat i nya genombrott inom plasmafysiken.
– Utmärkelsen är ytterligare en bekräftelse på att Umeå universitet, som i år firar sitt 40-årsjubileum, har ett mycket gott anseende utomlands, säger Lennart Stenflo.

1971 beslutade riksdagen att en plasmafysikavdelning skulle inrättas i Umeå och Lennart Stenflo tillträdde då tjänsten som professor. Plasmafysik handlar enkelt uttryckt om materiens fjärde tillstånd. Ett plasma är i regel en extremt upphettad gas. Solen består av ett plasma och om det skulle gå att efterlikna solens fusionsprocess vore världens energiproblem lösta.

Lennart Stenflo är medlem i Nobelkommittén för Fysik och sitter i Kungl. Vetenskapsakademien. Han är också en av Umeå universitets mest citerade forskare internationellt.

För ytterligare information, kontakta:

Gert Brodin, professor i fysikTelefon: 090-786 65 08
E-post: gert.brodin@physics.umu.se