Publicerad: 2021-12-09

Så påverkar de nya smittskyddsåtgärderna dig som student

NYHET De smittskyddsåtgärder som började gälla den 8 december berör inte undervisningen på universitetet, som alltså kan fortsätta på campus. Däremot måste du som student återigen hålla avstånd och stanna hemma när du har symptom.

Text: Anna Lawrence

Den ökade smittspridningen och viss ökad vårdbelastning i Sverige gör att regeringen har infört nya smittskyddsåtgärder mot covid-19 från den 8 december och Folkhälsomyndigheten inför nya rekommendationer. Bland dessa ingår att alla ska hålla avstånd till andra i offentliga miljöer samt stanna hemma och testa sig vid symptom. Samtidigt rekommenderas landets universitet att bedriva undervisning på plats.

För dig som student vid Umeå universitet innebär detta att den undervisning och examination som var planerad att hållas på plats kan genomföras enligt plan. Däremot behöver du vara noga med att inte skapa trängsel i anslutning till föreläsningar eller aktiviteter på campus.

Folkhälsomyndighetens rekommenderar i sina allmänna råd att alla som är 12 år och äldre vaccinerar sig mot covid-19. Vaccinationsmottagningen på Campus Umeå har fortsatt öppet både för drop-in och tidsbokning. Den som inte är vaccinerad har också ett särskilt ansvar att hålla avstånd och undvika trängsel.

Du som behöver åka kollektivt för att ta dig till universitetet kan fortsätta göra det, men du bör då bära munskydd.

De nya nationella smittskyddsåtgärderna har gjort att rektor den 9 december reviderade universitetets beslut på åtgärder som nu gäller tills vidare.

Läs rektorsbeslutet för Umeå universitet

Åtgärder mot covid-19 från 8 december (Folkhälsomyndigheten)

Åtgärdsplan för införande av fler smittskyddsåtgärder från och med 8 december 2021 (Regeringskansliet)

Frågor eller synpunkter

Om du har synpunkter eller frågor om universitetets information eller hantering av pandemin, vänligen kontakta krisledningsgruppen på corona@umu.se.