Publicerad: 2014-02-06

Samarbete mellan Bildmuseet och Svenska institutet i Paris

NYHET På tisdag 11 februari öppnar konstutställningen "Identitet i förändring - Fem samtida samiska röster" på Svenska institutiet i Paris.

Bildmuseet har varit institutets rådgivare inför utställningen, som visar verk av fyra av de åtta konstnärer med samisk bakgrund som Bildmuseet presenterar i en serie separatutställningar under 2014: Katarina Pirak Sikku, Liselotte Wajstedt, Anders Sunna och Joar Nango.– Jag är väldigt glad över att dessa intressanta konstnärer presenteras i Paris under kulturhuvudstadsåret, säger Bildmuseets chef Katarina Pierre som kommer att finnas på plats vid vernissagen.Utöver de fyra konstnärer som ingår i Bildmuseets serie separatutställningar visas även verk av Silje Figenschou Thoresen i Paris. Utställningen ställer frågor kring vad det betyder att vara same i dag, och hur man kan föra vidare ett kulturarv och en historia som länge förnekats utan att fastna i traditionella skildringar.
Identitet i föränding – Fem samtida samiska röster pågår fram till 20 april och är en del av satsningen "66º Nord: l’attitude suédoise" med utställningar, konserter, möten, debatter och konferenser – ett samarbete mellan Svenska ambassaden, Svenska institutet, VisitSweden, Business Sweden och Umeå2014.
Läs mer om Identitet i förändring - Fem samtida samiska rösterSvenska institutets webbplats. Bildmuseets utställningsprogram presenteras på www.bildmuseet.umu.se.

Redaktör: Helena Vejbrink