Publicerad: 2016-09-06

Samverkan med företag ger praktiska inslag i masterkurs under hösten

NYHET Vid terminsstart hade masterkursen ”Strategizing in Business Development” kick-off på Sliperiet. Kursen ingår i Handelshögskolans internationella masterprogram Business Development and Internationalization och studenternas uppgift i kursen är att lösa strategiska affärsutvecklingsproblem i företag med uttalade tillväxtambitioner.

Medverkande företag i år är bland andra Seaflex, OK Västerbotten, Lundqvist trävaru, Sliqhaq och Sävar Snickeri. Studenterna kommer att jobba med sina case-företag fram till mitten av januari, då det är dags för slutpresentationer. Kursansvarig är Jan Abrahamsson.
Det färska Umeå-företaget Sliqhaq medverkar i år i kursen för första gången. Sliqhaq säljer produkter för manlig skönhet, i huvudsak på internet men har också en fysisk butik i Umeå.

- ”Det känns spännande och helt rätt att tillsammans med studenter utveckla vår verksamhet. Vi har själva en bakgrund från akademin och hoppas kunna få en djupare förståelse för hur vi kan ta våra affärer vidare. Även bidra med intressanta erfarenheter för de studenter som vi får möjligheten att jobba tillsammans med under hösten”, säger Sliqhaqs grundare Gustav Burman.

För Handelshögskolan är kursen viktig av en rad olika anledningar, menar kursansvarige Jan Abrahamsson.

- ”Studenterna efterfrågar ständigt mer praktiska inslag i utbildningen och här får de verkligen det, då de också är på en nivå i sina studier där de verkligen kan göra en stor positivt skillnad för de här bolagen. Vidare strävar Handelshögskolan att samverka med näringslivet och det här är ett sätt att göra det på som skapar tydliga värden både för studenterna, för oss som Handelshögskola och för de medverkande företagen.”

Casen har olika teman beroende på vad företagen efterfrågar. I år handlar frågeställningarna som studenterna möter bland annat om affärsmodellsinnovation, international expansion, exportfinansiering och utveckling av nya affärsområden.

- ”Det är en bra mix, som ligger i linje med den bredd som studenterna möter teoretiskt i det här masterprogrammet. Nu får de använda den kunskapen i ett praktiskt sammanhang”, säger Jan Abrahamsson.