Publicerad: 2015-09-14

Sarah Tyler – med nummer 100 000 vid Umeå universitet

NYHET Den 22 januari 2015 var en stor dag för Sarah Tyler – efter flera års studier fick hon äntligen sin läkarexamen. För Umeå universitet blev händelsen också väldigt speciell – hennes examen blev nämligen den 100 000:e att utfärdas vid universitetet. Här berättar Sarah Tyler mer om sig själv.

Namn: Sarah Tyler
Ålder: 32
Bor: Halmstad
Familj: Man och två barn
Arbetar: Ögonkliniken, Hallands sjukhus Halmstad

Sarah Tyler, här med sonen Morris. Foto: Jan Lundmark.

Du har tagit den 100 000:e examen vid Umeå universitet – hur känns det?
– Jättekul att det var just jag som hamnade på den platsen! När jag fick beskedet blev jag förstås både förvånad och överraskad, men jag tvekade aldrig när jag fick frågan om jag ville delta under jubileumsveckan – det känns jätteroligt att få besöka universitetet och staden så snart igen.

Vad är det bästa med Umeå och Umeå universitet?
– Staden är bra på många sätt – den är inte alltför stor och det är nära till naturen. Umeåborna är trevliga och jag fick många fina vänner under min studietid i Umeå.

Bästa minnet?
– Oj – det går inte att välja bara ett, utan jag måste få nämna åtminstone två. Tänker på första dagen på läkarprogrammet och på examensdagen – de dagarna representerar båda en ny fas i livet. Jag var både nervös och full av förväntan av vad som väntade efteråt.

Du fick barn under studietiden – hur fungerade det?
– Det gick, men självklart var det jobbigt att tentaplugga med småbarn. Med lite tur kunde jag läsa en termin på halvfart, något som betydde oerhört mycket. Jag skulle önska att alla studenter i den situationen skulle få möjlighet att studera på deltid och vara föräldraledig på deltid.

Hur gick studierna?
– Bra – jag fick ju min examen!

Skulle du rekommendera andra att studera vid Umeå universitet?
– Absolut! Jag har förstås inget annat universitet att jämföra med, men jag har ju trivts väldigt bra.

Redaktör: Mattias Grundström Mitz