Publicerad: 2019-03-20

SAS-hackaton blir avstamp i exjobb för civilingenjörsstudenter

NYHET Kan man förutspå vart och när en flygresenär vill resa igen? Det ska civilingenjörsstudenterna Martin Andersson och Marcus Mazouch ta reda på i sitt exjobb i samarbete med flygbolaget Scandinavian Airlines och konsultbyrån Forefront Consulting. De rivstartar genom att delta med sin idé i ett hackaton anordnat av programvarubolaget SAS Software.

Text: Anna-Lena Lindskog
Se en film om studenternas projekt

Hur tänker en resenär som är på vippen att boka en resa? Det har två civilingenjörsstudenter ringat in i samarbete med SAS och Forefront.

– Vi vill gärna visa andra studenter att man kan göra en sådan här grej i sitt exjobb och att det är väldigt roligt, säger Martin Andersson.
– För oss som företag är ett det ett bra sätt att synas, men också att få testa våra kunskaper, säger Nathalie Jakobsson, Forefront Consulting. Vårt lag i hackatonet är också det enda som har studenter involverade.

Marcus Mazouch och Martin Andersson går sista året på civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi vid Umeå universitet. Under vårterminen gör de sitt examensarbete i samarbete med Scandinavian Airlines. Uppdraget är att utveckla en modell med hjälp av maskininlärning som förutspår resenärers benägenhet att boka en ny resa och vart i så fall.

– Målet är att Scandinavian Airlines ska utöka sin personalisering till att även ta hänsyn till hur intresserad en kund är för att boka en resa just för stunden. Datadriven kommunikation är ett viktigt område för SAS och att anpassa sin kommunikation till vart en kund befinner sig i kundresan är en viktig ny byggsten för dem, säger Marcus Mazouch.

Sökte variabler och beteendemönster

Vi känner alla igen det, har man googlat "gummistövlar" kommer genast annonsförslag på snarlika produkter i sociala medier. Ofta inte så vältajmade och ganska irriterande, för har man nyss handlat gummistövlar behöver man ju inte nya på ett tag. Häri ligger utmaningen för företag som säljer varor och tjänster. Hur riktar man marknadsföringen så att den kommer vid rätt tidpunkt och är relevant för kunden?

Martin och Marcus tog avstamp i sitt arbete genom att ställa sig frågan vad leder fram till att boka en resa? Genom workshops med Scandinavian Airlines tog de fram olika aktiviteter som leder fram till en bokning. Sedan har de sökt variabler, beteendemönster och beskrivande information som kan ringa in hur en resenär tänker. Flög du någonstans förra veckan till exempel? Vart? Hur såg ditt resmönster ut samma tid för ett år sedan? Har du sökt på avgångar på flygbolagets hemsida och hur intensivt? De data som används är uppgifter som resenärerna lämnat samtycke till flygbolaget att använda i sin kommunikation med dem.

– Vi har börjat enkelt och sedan fortsatt till att bygga mer avancerade modeller för att förutspå kunders sannolikhet att boka en resa de närmaste sju dagarna, berättar Martin Andersson.

Modellen testas i kampanj

I hackatonet som de deltar i tillsammans med Forefront används SAS Softwares mjukvara för statistisk analys och modellering. Tävlingen avgörs i dagarna och vinnarna får en resa till SAS Global forum i Dallas, USA, i april.
Oavsett hur det går i tävlingen får Umeåstudenterna se sin idé användas. Redan nästa vecka kör SAS en kampanj, där deras statistiska modell sätts på prov.

– Det är då vi får svaret om det vi tagit fram kan tillföra affärsvärde eller om vi får gå tillbaka till ritbordet, säger Marcus Mazouch.

Exjobbet fortsätter under våren då studenterna ska lägga fram sin rapport. Arbetet har också en akademisk nytta, det handlar inte bara om att utföra ett uppdrag för ett företag. Men, att göra examensarbetet tillsammans med ett stort företag har varit roligt och utvecklande, tycker Martin och Marcus.

– Det är kul att få göra något som används på riktigt, säger de.