Publicerad: 2017-09-12

Science shop for university – civil society collaboration

NYHET Hur kan vi utöka samarbetet mellan universiteten och civilsamhället för att skapa ett mer demokratiskt och hållbart samhälle?

Välkommen till ett lunchseminarium om science shops* med gäster från Aalborg universitet som delar med sig av sina erfarenheter av att initiera och driva science shops i Sverige och Europa. Föreläsningarna följs av en workshop där vi diskuterar möjligheten att genomföra science shops vid Umeå universitet.

27:e september.10.00 - 13.00
Humlab X

Värd för arrangemanget är Enheten för externa relationer i samarbete med forskarnätverket Social innovation i norr som är en del av Mötesplats social innovations forskarnätverk.

Program:

10.00-11.30 History, models and hands-on experiences with science shops, Michael Søgaard Jørgensen och Jens Dorland, Center for Design, Innovation and Sustainable Transition vid Aalborg universitet11.30-12.00 Macka och kaffe
12.00-13.00 Workshop: Science shop vid Umeå universitet?

Vi bjuder på en lunchmacka. Har du särskilda kostpreferenser, kontakta Anna Sandström Emmelin, Enheten för externa relationer.

* Science shops är en plats där akademin och övriga samhällssektorer kan mötas och tillsammans lösa samhällsutmaningar

Kontakt:

Anna Sandström Emmelin, Enheten för externa relationerMaxim Vlasov, Handelshögskolan vid Umeå universitet
Aditya Pawar, Designhögskolan

Allmänheten bjuds även in till ett arrangemang om science shops på Kulturhuset Klossen den 26/9 kl 18.00-19.30. Mer info på: https://www.facebook.com/events/124451431520852/