Publicerad: 2012-11-23

Sida-miljoner till fyra internationella forskningsprojekt

NYHET Fyra forskare vid Umeå universitet får sammanlagt drygt 2,6 miljoner kronor för internationella samarbetsprojekt inom programmet Swedish Research Links.

Programmet finansieras av biståndsorganet Sida, medan Vetenskapsrådet administrerar och svarar för den vetenskapliga bedömningen av ansökningarna. Av 153 ansökningar från hela landet beviljades 47 anslag på sammanlagt 33 miljoner kronor under de kommande tre åren. Swedish Research Links syftar till att främja samarbete mellan forskare i Sverige och forskare i mer resursstarka utvecklingsländer. I årets utlysning kunde medel sökas för samarbete med forskare från utvalda länder i Asien, Mellanöstern/Nordafrika (MENA), Afrika, Latinamerika och Östeuropa.

Projekthuvudmän vid Umeå universitet:

Peter Byass, Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin, enheten för epidemiologi och global hälsa, tillsammans med Afework Mulugeta, Mekelle University i Etiopien: Uppföljning av en jämlik hälsoutveckling i Tigray-regionen i Etiopien, 735 000 kr 2013-2015.

Magnus Evander, Institutionen för klinisk vetenskap, virologi, tillsammans med Dominic Mukama Kambarage, Sokoine University of Agriculture i Tanzania: Rift Valley fever virus - Reservoir, transmissionscykel och molekylär epidemiologi, 600 000 kr 2013-2015.

Ann Milbau, Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap, tillsammans med Aníbal Pauchard, University of Concepción i Chile: Växtinvasioner på höga höjder och höga latituder: vad orsakar dem och hur ska de behandlas? 750 000 kronor 2013-2015.

Pär Nordin, Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin, enheten för epidemiologi och global hälsa, tillsammans med Charles Ibingira, University of Makerere i Uganda: Ljumskbråckskirurgi i Uganda; mosquitonät och kostnadseffektivitet; 600 000 kr 2013-2015.

Kontaktuppgifter till forskarna kan sökas i