Publicerad: 2021-05-21

Siemens Financial Services uppsatsstipendium i finans

NYHET Siemens Financial Services uppsatsstipendium i finans tilldelas Bui Thi Mai Anh (Kelly) och Alessandra Frongillo, Handelshögskolan vid Umeå universitet. Uppsatsen med titeln “How does the market perceive ESG in IPOs: Investigating how ESG factors affect IPO Underpricing in the U.S. market” kommer att belönas med 20,000 SEK vid Handelshögskolan digitala examensceremoni 2021.

Text: Susanne Schmidt

Det är andra året som priset delas ut och syftet med priset är att stimulera och underhålla studenters intresse för ämnesområdet finansiering/finansiell ekonomi med potentiell positiv inverkan på regional kompetensförsörjning. Finansieringen av priset, som ges som ett stipendium, har gjorts möjlig av Handelshögskolans samarbete med Siemens Financial Services.

- Vi är oerhört glada över att fortsätta vårt samarbete med Handelshögskolan vid Umeå universitet och stolta över att i år få dela ut stipendium till en väldigt välskriven uppsats som belyser ett intressant och uppmärksammat ämne inom finansbranschen.

Juryns ord

I motiveringen till priset nämner juryn bland annat att den vinnande uppsatsen utmärks av en väl motiverad och aktuell frågeställning rörande vilken roll privata företags hållbarhetsinformation har vid värdering av företag vid börsintroduktioner. Studiens frågeställning är förtjänstfullt analyserad med relevant metodik och bidrar med ny teoretisk och praktisk kunskap kring företags börsintroduktioner.

Alessandra:

- Jag är verkligen glad över priset! Jag hoppas att vårt arbete kan bidra till att öka intresset för ”sustainable finance” bland studenter, professorer och företag och forskningen inom detta intressanta område. Tack till Kelly och Jörgen för arbetet tillsammans och tack Siemens Financial Services för priset!

Kelly:

- Jag gillade att skriva den här uppsatsen, det var en intressant och utmanande erfarenhet. Det var som om vi var forskare på riktigt, kreativa och med fullt ansvar. Priset inspirerar mig i min framtida karriär. Hoppas priset också kan motivera andra studenter, som är intresserade av forskning, att vara kreativa inom olika ämnen och testa nya idéer.

Handledare till uppsatsen var professor Jörgen Hellström.

Du hittar uppsatsen här.