Publicerad: 2010-05-19

Sjörövare och ankare slåss om fetterna i blodet

NYHET Ett ankare för blodfetter och en sjörövare som överfaller viktiga enzymtransporter utan eskort. Dessa proteiner, båda centrala för fettomsättningen i blodet, beskriver Stefan K. Nilsson i den avhandling han försvarar vid Umeå universitet 28 maj.

Lipider, det som i vardagligt tal kallas fett, spelar en viktig roll i människokroppen. Förutom att de utgör vår viktigaste energikälla och vårt stora reservlager av energi används de också som beståndsdelar i alla cellmembraner och för tillverkning av hormoner och andra viktiga signalsubstanser som kroppen behöver. Även om lipider är viktiga och nyttiga för oss, har de också en baksida. När lipider transporteras som blodfetter kan de orsaka sjukdomar om kroppen på något sätt är i obalans.

Nilssons avhandling behandlar två proteiner, apoA5 (Apolipoprotein A-V) och ANGPTL (angiopoietin-like proteins), som båda visat sig vara viktiga för blodfetternas omsättning. Eftersom förhöjda blodfetter är en riskfaktor för kärlsjukdom så är det viktigt att förstå hur apoA5 och ANGPTL egentligen fungerar.

I avhandlingen beskrivs att apoA5 binder till ett viktigt mottagarprotein för blodfetter. ApoA5 kan använda mottagarproteinet för att ta sig in i celler och att man tror att det då kan ta med sig en last av blodfetter.
– ApoA5 kan på så sätt liknas vid ett blodfettsankare som hakar fast fettdroppen i mottagarproteinet och som därigenom stimulerar cellulärt upptag, förklarar Stefan K Nilsson.

Avhandlingen studerar också ANGPTL, som visat sig kunna förstöra det viktigaste enzymet för spjälkning av blodfetterna. Man fann att bindning av spjälkningsenzymet till blodfetterna skyddar mot ANGPTL. Nilsson menar att ANGPTL inte utövar sin effekt på spjälkningsenzymet i blodcirkulationen där blodfetterna finns rikligt. Istället föreslås att ANGPTL ligger i bakhåll på den väg som spjälkningsenzymet måste ta för att nå ut i blodkärlen. Utanför blodkärlen saknas nämligen de skyddande blodfetterna.
– ANGPTL är en sjörövare som bara attackerar när spjälkningsenzymet saknar sin eskort i form av blodfetter. Utan skydd är enzymet ett lätt byte, berättar Stefan K. Nilsson.

Stefan K. Nilsson är född och uppvuxen i Bygdeå och har genomfört sin grund- och forskarutbildning vid Umeå universitet. Närmast kommer han arbeta som projektledare för ett läkemedelsutvecklingsprojekt inom hjärt-kärlsjukdom. Hans projekt tilldelades nyligen 8 miljoner från bland annat EUs strukturfond, se

Stefan K. Nilsson är doktorand vid Inst. för medicinsk biovetenskap, fysiologisk kemi. Han nås på mobiltelefon 070-578 17 68
e-post stefan.nilsson@medbio.umu.se

Porträttbild på Stefan K. Nilsson

Fredag 28 maj försvarar Stefan K. Nilsson, Inst. för Medicinsk biovetenskap, Fysiologisk kemi, sin avhandling med titeln Novel factors affecting clearance of triacylglycerol-rich lipoproteins from blood. Svensk titel: Nya faktorer som påverkar upptaget av triglycerider från blodet.
Disputationen äger rum klockan 13.00 i hörsal Betula, byggnad 6M, Norrlands universitetssjukhus. Fakultetsopponent är dr Ko Willems van Dijk, Leiden University Medical Center, Nederländerna.

Redaktör: Bertil Born