Publicerad: 2009-04-17

Sjukhus-TV granskad av Umeåforskare

NYHET För första gången i Sverige har en s.k. reality-tv-serie i sjukhusmiljö granskats vetenskapligt. I en studie som publicerats i Läkartidningen, samt i en artikel på DN Debatt, reser forskarna frågan om vad patienterna har att vinna på att medverka i serien.

Studien som genomförts av Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin vid Inst. för kirurgisk och perioperativ vetenskap, Umeå universitet, tillsammans med Karin Fogelberg, Inst. för journalistik och masskommunikation, Göteborgs universitet, är en genomgång av TV3:s stora tv-satsning ”Sjukhuset”, totalt 50 avsnitt med 290 delberättelser.

Sammanlagt 216 patienter och 62 anhöriga blev filmade på Akademiska sjukhuset i Uppsala under första säsongen av programmet. Forskarna anser att studier snarast bör genomföras för att ge kunskap om vad det innebär för patienterna att låta sin sjukdomshistoria och utsatthet få offentlig spridning.

Genomgången visar att fler män än kvinnor i vårdpersonalen skildrades i TV. 82% av de medverkande läkarna var män. Det kan ses i ljuset av att det under år 2006 utgjorde männen 59% av de yrkesverksamma läkarna i svensk hälso- och sjukvård. Samtidigt visar studien att flera viktiga områden inom hälso- och sjukvården inte uppmärksammades i tv-serien. Huvudsakligen visas akutmedicinsk verksamhet medan flera andra områden inte uppmärksammas.

Jörgen Lundälv är docent i trafikmedicin vid institutionen för kirurgisk och perioperativ vetenskap, enheten för kirurgi, Umeå universitet. Han kan nås via epost Jorgen.Lundalv@surgery.umu.se, mobil 0702-151186.

Studien publiceras denna vecka i Läkartidningen under rubriken
”När sjukvård blir tv-underhållning”

Jörgen Lundälv och Karin Fogelberg skriver även på DN Debatt 2009-04-21:
"Patienterna är förlorarna när sjukvård blir teveserie"