Publicerad: 2018-02-19

Skåda meteorer och norrsken i realtid

NYHET Nu är Umeå universitet med i det nationella Swedish Allsky Meteor Network som en station av tio. En meteorkamera är installerad på taket på huset där Institutionen för tillämpad fysik och elektronik, TFE, håller till.

Kameran registrerar hittills alldeles för många billjus från horisonten. Foto: TFE

Nätverket Swedish Allsky Meteor Network initierades 2014 av Eric Stempels, astronom, vid Uppsala universitet.  Vid Umeå universitet har installationen utförts som ett kandidatarbete av Robert Andersson, som har studerat på Kandidatprogrammet i fysik och tillämpad matematik. Allskykameran befinner sig på en flera meter hög pinne på TFEs tak.

För att göra de slutliga kopplingen till nätverket fick Robert Andersson hjälp av Peter Wikström på Institutione för fysik, Peje Nilsson och Fredrik Rutqvist vid Institutet för rymdfysik, Teknikhuset i Umeå, samt Eric Stempels.

Kameran i Umeå fyller en viktig roll för meteorobservationer i Mellansverige. Det har tidigare inte funnits någon station mellan Borlänge och Kiruna.

På en särskild hemsida kan man följa himlavalvet över Umeå i realtid. Där kan man också kolla det senaste dygnet och filmer från en längre tidsperiod.

– Nu behöver man inte heller gå ut och spana efter norrsken i Umeå, man kan följa hela uppladdningsfasen från skärmen hemma, klä på sig varmt och gå ut lagom till det vackra dynamiska utbrottet, säger Asta Pellinen-Wannberg, professor i rymdfysik vid Umeå universitet.

Följ utvecklingen på himlavalvet över Umeå i realtid

Mer information:

Redaktör: Ingrid Söderbergh